גלולות היום שאחרי

7808577_xl

תוכן עיניינים

זה קורה להרבה בנות. לאחר לילה נפלא של סקס נהדר מגיע הבוקר, ובו את נזכרת ששכחת אתמול בערב לקחת גלולה. או, שלאחר סקס סוער מגלים שהקונדום נקרע… ומה עכשיו? ישנם גילאים ושלבים בחיים שבהם לא מתאים הריון. כשבני הזוג צעירים מדי, כשמערכת היחסים איננה ממוסדת ומסיבות רבות נוספות.

בעבר, לאחר קיום יחסי מין לא מוגנים כל מה שנשאר היה להחזיק אצבעות ולהתפלל שלא יתפתח הריון. היום, לאחר המצאת הגלולות של "הבוקר שאחרי" יש מה לעשות. גם אם קיימת יחסי מין לא מוגנים, את עדיין יכולה למנוע התפתחות של הריון, ולהמשיך בחייך כרגיל.

מהן גלולות היום שאחרי?

גלולות היום שאחרי הן גלולות שנטילתן במועד הסמוך ביותר למועד קיום המגע המיני מסייעת במניעת הריון. מומלץ לקחת גלולות אלה עד 72 שעות לאחר קיום המגע המיני, שאז הן הכי אפקטיביות.

גלולות אלה הן למעשה גלולות המכילות 1.5 מ"ג פרוגסטרון. פרוגסטרון הוא הורמון מין שיש לו תפקיד מרכזי בהכנת הרחם לקליטת הריון. הפרוגסטרון אחראי על עיבוי רירית הרחם למידה הנכונה שבה יוכל הריון להיקלט.

ברגע שנוטלים את הגלולה היא לא תאפשר יצירת התנאים המתאימים להתפתחות הריון ולכן הריון לא יתפתח. בשל כך הגלולה איננה נקראת גלולה להפסקת הריון, משום שבמידה ויש הריון היא לא תוכל להשפיע עליו. זאת גם הסיבה לחשיבות הרבה של נטילת גלולות היום שאחרי במועד סמוך ככל האפשר למועד המגע המיני. ככל שנוטלים את הגלולה מוקדם יותר, כך נוצרים פחות תנאים לקיומו של הריון וכך יורד הסיכוי כי ההיריון ייקלט.

הגלולה יכולה להשפיע על אחד משלושת שלבי ההיריון הבאים. שלושה שלבים אלה מתקיימים תוך 72 שעות מרגע קיום המגע המיני:

  • במידה והמגע המיני התקיים לפני הביוץ, נטילת הגלולה תמנע את התפתחות הביוץ.
  • במידה והמגע המיני התקיים לאחר הביוץ, נטילת הגלולה תמנע את התפתחות הגופיף הצהוב, אשר בלעדיו לא יוכל להתפתח הריון.
  • במידה והגלולה נלקחה לאחר התפתחות הגופיף הצהוב, היא תמנע את השתרשות הביצית המופרית בדופן הרחם.

מחקרים מראים כי הגלולה יעילה בכ – 90% מהמקרים.

תופעות לוואי

נשים הנוטלות את גלולות "היום שאחרי" עלולות לחוות סוגים שונים של תופעות לוואי: בחילות והקאות, כאבי ראש, כאבי בטן (הדומים לכאבי מחזור), דימום, עייפות ועוד. ברוב המקרים התופעות חולפות מאליהן תוך זמן קצר.

לנשים המקיאות שעות ספורות לאחר נטילת הגלולה מומלץ לקחת גלולה נוספת (אם מדובר עדיין בפרק הזמן של 72 שעות לאחר המגע המיני) כדי לוודא שהחומר של הגלולה ייספג בגוף ויעשה את עבודתו.

סוגים של גלולות היום שאחרי

ישנם בשוק סוגים שונים של גלולות היום שאחרי. רוב סוגי גלולות אלה עובדים על אותו עיקרון ומורכבים כולם מ- 1.5 מ"ג פרוגסטרון. בישראל ישנם שני סוגים פופולאריים לגלולות אלה:

  • פוסטינור: פוסטינור הינו המותג הוותיק ביותר בתחום הגלולות של היום שאחרי. את גלולת פוסטינור יש לקחת עד 72 שעות לאחר המגע המיני. בעבר הייתה גלולת פוסטינור מורכבת מ- 2 גלולות אותן היה לקחת בהפרש של 12 שעות זו מזו, אך היום ניתן לקחת פוסטינור בגלולה אחת בלבד. מחירה של גלולת פוסטינור: 97.50 שקלים.
  • נורלבו: גלולת היום שאחרי, הדומה מאד בהרכבה ובפעולתה לפוסטינור. גם גלולה זו מורכבת מגלולה אחת בלבד, דבר שחוסך את החשש משכחה של הגלולה השנייה. נורלבו מיוצרת על ידי חברת Pharma הבין לאומית. מחירה של גלולת נורלבו: 54.90 שקלים, זולה יותר מפוסטינור.

אולי יעניין אותך גם:

קוטל זרע: עד כמה הוא יעיל? ומתי כדאי לשקול שימוש בקוטל?

אודות המחבר:
ד״ר מיכאל שילון

ד״ר מיכאל שילון

גניקולוג ומנתח בכיר - רופא בכיר בבית חולים מאיר ובקופת חולים כללית.
בוגר בית ספר לרפואה של אוניברסיטת תל-אביב, רופא מוטס במיל', בכיר בקופת חולים כללית, חבר בארגונים מקצועיים מובילים.

דילוג לתוכן