הפסקת הריון מאוחרת

5642354_xl

תוכן עיניינים

הפסקת הריון מאוחרת היא הפלה המתבצעת בשלבים מאוחרים של ההריון. ברוב המקרים, הסיבה להפלה מאוחרת אינה הריון לא רצוי אלא סיבוכים בהריון, מומים מולדים או סכנה לבריאות האם. במקרים אלה נדרשת התערבות להפסקת ההריון על מנת למנוע סיכון עתידי ומבצעים הפסקת הריון יזומה. חשוב לזכור שככל שההריון מתקדם יותר הסיכון לסיבוכים של ההפלה גובר, ולכן הפסקת הריון מאוחרת היא פרוצדורה העלולה להביא לסיבוכים שונים.

הפסקת הריון מאוחרת מוגדרת כביצוע הפלה יזומה אחרי השבוע ה- 12, ובדרך כלל דורשת אשפוז. הסיבוכים של הפסקת ההריון המאוחרת שכיחים יותר מאשר הפסקת ההריון בשלבים המוקדמים, וכוללים סכנת זיהום, דימום וניקוב של דופן הרחם.

הפלה בשיטת "בוארו"

הפלה בשיטת "בוארו" היא הפלה אשר מורכבת ממספר שלבים וכוללת סיבוכים שונים. במסגרת ההפלה המתבצעת בשיטה זו, מזריקים אל שק מי השפיר סוג של תרופה אשר גורמת לכיווץ ולהופעת התכווצות של הרחם.

בדרך זו, הרחם עובר התכווצויות אשר מזכירים צירי לידה וגורמים להוצאת העובר והשליה החוצה. לאחר הוצאת העובר, מבצעים בדרך כלל גרידה על מנת לוודא שחלל הרחם פנוי ותוכן ההריון יצא החוצה במלואו. חשוב לציין שההפלה בשיטת בוארו היא תהליך שבשל מורכבותו אורך מספר ימים, ולפעמים גורם לכאב רב.

שיטת הרחבה ופינוי

שיטת הרחבה ופינוי, אשר נקראת גם שיטת D&E, היא שיטה המתאימה להפסקת הריון בשליש השני החל מהשבוע ה- 15. זהו תהליך מורכב בו מתחילים בהרחבת צוואר הרחם וממשיכים בהוצאת העובר על ידי שימוש במלקחיים ומכשיר שאיבה.

הרחבת צוואר הרחם נמשכת כ- 20 דקות, ומתבצעת על ידי מכשור מיוחד המאפשר להרחיב בצורה טובה את צוואר הרחם על מנת לאפשר את יציאת העובר. בשלב זה, העובר כבר גדול יחסית, ולכן יש להשתמש במכשור חיצוני על מנת להרחיב את צוואר הרחם בצורה מספקת ולאפשר את יציאתו של העובר. אי לכך, מדובר בפרוצדורה קשה יחסית, המתבצעת תחת הרדמה מלאה.

לאחר הרחבת צוואר הרחם, מוצא העובר בזהירות על ידי מכשירים מתאימים ומושלמת ההפלה. מאחר ומדובר בפעולה אגרסיבית יחסית, לאחר ביצוע ההפלה צפוי דימום נרתיקי במשך כשבועיים. הסיכון הגדול בהפלה מסוג זה הוא פגיעה בצוואר הרחם והופעה של לידה מוקדמת בעתיד.

הפלה בשבועות 20 – 24 להריון

שבועות 20-24 להריון הם המועד המאוחר ביותר בו ניתן לעשות הפלה. מכיוון שמדובר בשלב מתקדם מאוד במהלך ההריון, העובר כבר גדול מאוד ונדרשת התערבות גדולה מאוד על מנת לאפשר את הוצאתו. ההפלה בשבועות 20-24 מתבצעת בצורה משולבת ועל ידי מספר שיטות.

  • עצירת לב העובר והמשך בשיטת D&E – בשיטה זו מתחילים את ההפלה על ידי עצירת ליבו של העובר. בשלב זה משתמשים בתרופות נוספות על מנת לרכך את צוואר הרחם ולהקל על הוצאת העובר בהמשך. ביום למחרת, מבצעים הפלה בשיטת D&E הכוללת את הרחבת צוואר הרחם והוצאת העובר החוצה על ידי מכשור מיוחד. שיטה זו מורכבת יחסית ודורשת אשפוז של מספר ימים.
  • הזרקת פרוסטגלנדינים והמשך בשיטת D&E – בשיטה זו מתחילים את ההפלה על ידי הזרקת פרוסטגלנדינים הגורמים לכיווץ הרחם וליצירת צירים. לאחר 6-12 שעות מתחילים בהוצאת העובר על ידי שיטת D&E בהרדמה מלאה.

הפלה לאחר השבוע ה – 24

לאחר השבוע ה- 24 להריון העובר נחשב לבר חיים, ולכן לא מפסיקים את ההריון. במקרה זה, הפסקת ההריון תגרור מעבר ישיר של התינוק לפגיה וסיבוכים רבים הנובעים מאורך ההריון הקצר, ולכן מעדיפים לשמור את ההריון כמה שאפשר. במקרים של סכנה לחיי האם, מקדימים את הלידה ומעבירים את התינוק ישירות אל הפגיה להמשך טיפול.

אודות המחבר:
ד״ר מיכאל שילון

ד״ר מיכאל שילון

גניקולוג ומנתח בכיר - רופא בכיר בבית חולים מאיר ובקופת חולים כללית.
בוגר בית ספר לרפואה של אוניברסיטת תל-אביב, רופא מוטס במיל', בכיר בקופת חולים כללית, חבר בארגונים מקצועיים מובילים.

דילוג לתוכן