הפלה בשאיבה

resized_89705056

תוכן עיניינים

למרבה הצער, למרות שאמצעי מניעה מסוגים רבים ושונים נפוצים היום עוד יותר מבעבר, שיעור ההריונות הבלתי רצויים עדיין גבוה באופן יחסי באוכלוסייה, בייחוד בקרב צעירים. הסיבות מגוונות, וכוללות בין היתר מידע מועט ומוגבל על אמצעי מניעה יעילים, שימוש לא נכון באמצעי מניעה, והתנהגות מינית היכולה להוביל להריונות בלתי רצויים.

הצורך בהפלה בטוחה ויעילה חשוב מאוד לנשים שהרו באופן בלתי מתוכנן, ומעוניינות לסיים את ההריון. על פי החוק במדינת ישראל, אשה המעוניינת בהפלה יזומה זקוקה לאישור וועדה, המוסמכת לאשר את ההפלה בתנאים הקבועים בחוק: אישה לא נשואה שהרתה, אישה שהרתה לגבר שאינו בעלה, אישה שהריון יכול לסכן את בריאותה, ועוד.

ככל שההריון מסתיים בשלב מוקדם יותר, בדרך כלל לפני השליש השני, הבטיחות והיעילות של אמצעי ההפלה הרפואיים הנמצאים בשימוש גבוהים יותר. לכן, במקרים של ספק, מומלץ מאוד לערוך בדיקת הריון ולגשת בהקדם לרופא נשים או לרופא המטפל.

גרידת שאיבה

אחת השיטות היעילות והבטוחות ביותר לסיום הריון בשלביו הראשונים הוא באמצעות שאיבה. פרוצדורה זו נקראת בשפה הרפואית "Suction curettage" – "גרידת שאיבה". שיטה זו החליפה את הגרידות הישנות, שהיו מסוכנות יותר לרחם האישה, וכללו אחוז גבוה יותר של סיבוכים.

מקובל, שהפלה בעזרת שאיבה היא השיטה הבטוחה והיעילה ביותר לסיום הריונות שגילם פחות מ- 12 שבועות. להריונות בשלבים מאוחרים יותר ניתן עדיין להיעזר בשיטה זו, אך קיימות שיטות חלופיות יעילות, והפרוצדרוה מסובכת מעט יותר לביצוע. ניתן לערוך הפלות באמצעות שאיבה עד לשבוע 18 להריון. רובם הגדול של הפסקות ההריון בעולם הרפואי המערבי מתבצע בשיטה זו.

לפני השאיבה, מרחיבים את צוואר הרחם כדי לאפשר את הכנסתם של המכשירים הגיניקולגים לרחם. ההרחבה נעשית בעזרת מכשירים שונים או על ידי "למינירה" – אצות סופחות מים המרחיבות את צוואר הרחם. אחרי ההרחבה מוחדרת לרחם קנולה , שבעזרתה נשאב תוכן ההריון. ניתן לבצע את הפרוצדורה בהרדמה מקומית בלבד, בשיטות שונות, ואין צורך, בדרך כלל, בהרדמה כללית. לעיתים מלווה את פעולת השאיבה גרידה עדינה מאוד של חלל הרחם, להבטחתה של הצלחת ההפלה.

הרופא שעורך את ההפלה צריך להכיר את מבנה הרחם (למשל: לדעת האם יש פגמים ידועים במבנה הרחמי האנטומי, לבדוק האם מדובר ברחם בעל מנח אחורי או קדמי, וכדומה). הרופא מכיר גם את הנפח של תוכן הרחם, בהתאם לשבוע בו מתבצעת ההפלה, ויכול לתכנן באופן זה את הפרוצדורה האופן מיטבי.

סיכונים וסיבוכים של הפלה באמצעת שאיבה

היתרונות הגדולים של הפלה בשאיבה על פני ההפלות הישנות בגרידה נובעים ממהירות ובטיחות הפרוצדורה – שאיבה מהירה יותר, גורמת לאיבוד מופחת של דם ופחות סכנה לדימום, ומפחיתה את הסיכון לניקוב (פרפורציה) של הרחם במהלך הפרוצדורה.

שיעור הכשלונות של הפלת בשאיבה נמוך ביותר, בייחוד כאשר היא מבוצעת בתנאים נוחים על ידי רופא מיומן. הסיבוכים הנפוצים כוללים בעיקר זיהום (סיכון של פחות מאחוז אחד), דימום מרובה וניקוב רחמי. סיבוכים קשים המצריכים טיפול רפואי ממושך או אינטנסיבי נדירים אף יותר, ושיעורם עולה עם גיל ההריון המופסק.

סיכון להריונות נוספים

ככל הנראה, להפלה יזומה אחת אין השפעה על הסיכון להפלות או פגיעות בהריונות הבאים. ייתכן שיותר מהפלה אחת באמצעות שאיבה מגבירה את הסיכון להפלות טבעיות בהריונות מאוחרים יותר. ככל הנראה אין פגיעה בפוריות או עלייה בשיעור ההריונות החוץ רחמיים לאחר הפלה באמצעות שאיבה.

עוד על סוגי הפלות שונות קראו<<

אודות המחבר:
ד״ר מיכאל שילון

ד״ר מיכאל שילון

גניקולוג ומנתח בכיר - רופא בכיר בבית חולים מאיר ובקופת חולים כללית.
בוגר בית ספר לרפואה של אוניברסיטת תל-אביב, רופא מוטס במיל', בכיר בקופת חולים כללית, חבר בארגונים מקצועיים מובילים.

דילוג לתוכן