הפסקת הריון בשליש השני

תוכן עיניינים

השליש השני מוגדר כתקופה בין שבועות 14 ל-26, וזוהי התקופה המאוחרת ביותר בה ניתן לבצע הפלה מלאכותית. בתקופה זו העובר גדול יותר, ונדרשות טכניקות מורכבות וקשות יותר על מנת לבצע את ההפלה. בתקופה זו, ההפלות נחשבות למסוכנות יותר, וקיימים מקרים בהם הפלות בשלב זה יגרמו לסיבוכים עתידיים ואף לאבדן פוריות. עם זאת, עדיין הפלה בשליש השני היא פרוצדורה בטוחה יחסית והסיכון לסיבוך נמוך.

הסיבות להפסקת הריון בשליש השני

הריון שהגיע לשליש השני הוא כבר הריון מתקדם, ומדובר כבר בעובר גדול ומפותח. במקרה זה כבר לא מדובר בהריון לא רצוי (אותו מפילים בשלב מוקדם יותר) וההחלטה לגבי ביצוע ההפלה קשה ומורכבת יותר. הסיבות העיקריות להפסקת הריון מאוחרת בשליש השני הן:

  • מומים מולדים – בשלב זה ניתן כבר לזהות טוב יותר מומים מולדים, בין אם על ידי בדיקת אולטרסאונד אל על ידי בדיקת מי שפיר. במידה ומדובר במום מסכן חיים או כזה אשר עלול לגרום סבל רב לתינוק, ממליצים להורים לעבור הפלה.
  • סכנה לבריאות האישה – במידה וההריון גורם להפרעה קשה לבריאות האשה ומסכן את חייה, ממליצים על ביצוע הפלה. לא כל הנשים בריאות מספיק על מנת לעמוד בעומס ההריון, ולכן במקרים קשים ממליצים על הפסקת ההריון.

הפלה בשיטת הרחבה ופינוי

הדרך השכיחה לביצוע הפלה בין השבועות 15 ל-20 היא שיטה הנקראת הרחבה ופינוי (D&E). בשלב זה לא ניתן להסתפק בגרידה, אשר במהלכה שואבים החוצה את העובר, אלא נאלצים להשתמש בטכניקה פולשנית יותר אשר מאפשרת להוציא את העובר הגדול החוצה.

במהלך הפרוצדורה, מרחיבים את צוואר הרחם על ידי מכשור מיוחד ולאחר מכן מוציאים את העובר בעזרת משאבה מיוחדת ומלקחיים. זוהי פרוצדורה המתבצעת באשפוז יום תחת הרדמה כללית. תופעות הלוואי העיקריות של ההפלה בשיטת הרחבה ופינוי הן דימום נרתיקי, אשר עלול להיות ארוך ולהימשך עד 14 ימים.

הפלה על ידי שימוש בחומרים לכיווץ הרחם

זוהי טכניקה המיועדת לביצוע הפלה בין השבועות ה- 20 ל-24, ומאפשרת להפסיק הריון בשלב מתקדם ביותר. במהלך ההפלה משתמשים בפרוסטגלנדינים אשר גורמים להתכווצות הרחם ולהופעת צירים במשך 6 עד 12 שעות. הצירים האלה גורמים לדחיפת העובר החוצה, ועוזרות להקל על ביצוע ההפלה.

בשלב הבא, המתבצע בהרדמה כללית מוציאים הרופאים את העובר החוצה על ידי גרידה או באמצעות שימוש בשיטת ההרחבה והפינוי ובעזרת מכשור מיוחד המאפשר את הוצאת העובר. במידה ומדובר בהפלה המתבצעת אחרי השבוע ה- 23, מתחילים את הפרוצדורה בהזרקת תמיסת KCl לליבו של העובר, ורק לאחר מכן ממשיכים בשלבים השונים של ההפלה.

כפי שניתן להבין, מדובר בפרוצדורה פולשנית וקשה ביותר, ולכן במקרים רבים משתמשים במהלכה במשככי כאבים ובתרופות נוספות. כמו כן, אחרי ביצוע ההפלה, הנשים עלולות לסבול מתופעות לוואי קשות כמו דימום נרתיקי כבד ביותר וכאב רב.

סיבוכים של הפלות בשליש השני

כאשר מבצעים הפלות בשליש השני של ההריון חשוב לזכור שקיים סיכון גדול מאוד לפתח סיבוכים ונזקים העלולים לפגוע גם בטווח הארוך. מכיוון שמדובר בפרוצדורות פולשניות יותר, וההריון במצב מתקדם יותר קיים סיכון מוגבר לפגיעה בצוואר הרחם וברחם עצמו ולכן עלולים להיגרם נזקים עתידיים ופגיעות קשות הדורשות טיפול.

הסיבוכים העיקריים של הפלה בשליש השני הם ניקוב רקמת הרחם על ידי השימוש במכשירים השונים ופגיעה בצוואר הרחם אשר מגבירה את הסיכון ללידה מוקדמת בהמשך. מלבד זאת, עלולים להופיע סיבוכים שגרתיים כמו זיהום המטופל באמצעות אנטיביוטיקה ודימומים המופסקים בדרך כלל באופן ספונטני.

למרות שמדובר בסיבוכים קשים, הפלה בשליש השני היא בדרך כלל פרוצדורה בטוחה, אשר לא גורמת נזקים קשים בטווח הארוך, וברוב המקרים אין חשש מפני פגיעה בפוריות העתידית.

אודות המחבר:
ד״ר מיכאל שילון

ד״ר מיכאל שילון

גניקולוג ומנתח בכיר - רופא בכיר בבית חולים מאיר ובקופת חולים כללית.
בוגר בית ספר לרפואה של אוניברסיטת תל-אביב, רופא מוטס במיל', בכיר בקופת חולים כללית, חבר בארגונים מקצועיים מובילים.

דילוג לתוכן