הפלה באמצעות זירוז לידה

הפלה

תוכן עיניינים

לעיתים מתעורר צורך בהפלה יזומה בשלבי הריון מתקדמים, מעבר לשליש הראשון של ההריון. הפלות יזומות כאלו יכולות להידרש כאשר ההריון מתגלה בשלב מאוחר יחסית, בעקבות בדיקות סקר המגלות מומים בעובר המצדיקים הפלה, בעקבות החלטה של האישה, ומסיבות בלתי צפויות נוספות. כדאי להזכיר, שעל פי החוק בישראל יש צורך באישור וועדה מיוחדת לביצוע הפלה בכל שלב בהריון, והאישור ניתן על ידי הוועדה לפי הסיבות המנויות בחוק.

גישות שונות להפלות בהריון בשליש השני

קיימות מספר שיטות להפלה בשליש השני. השיטות המקובלות להפלה בשליש הראשון – בעיקר הפלה באמצעות תרופות ובאמצעות שאיבה – אינן ברות יישום בשלבי הריון מתקדמים יותר. הסיבה לכך היא חוסר יעילות של הפרוצדורה (בעיקר בטיפול תרופתי) וסיבוכים מרובים יותר (הפלה בעזרת שאיבה).  הצורך בשיטות בטוחות ויעילות להפלה בשליש הראשון הביא לפיתוחן של מספר פרוצדורות אפשריות: הפלה באמצעות זירוז לידה, הפלה באמצעות הזרקת חומרים שונים למי השפיר, ועוד.

הפלה יזומה באמצעות זירוז לידה

בהפלה באמצעות זירוז לידה מביאים את האישה ללדת טרם זמנה, וכך ללדת תינוק מת, שאינו בר חיים. למעשה גירוי חיצוני של הרחם מביא להתכווצויות ולהתחלתה של לידה פעילה.

פרוסטגלנדינים

החומרים המשמשים להפלה באמצעות זירוז לידה מכונים "פרוסטגלנדינים". חומרים אלו התגלו לראושנה בבלוטת הערמונית ("פרוסטטה"), ומכאן זכו לשמם, אם כי הם דווקא מיוצרים בעיקר בבלוטות ומקומות אחרים בגוף. פרוסטגלנדינים שותפים במנגנון היווצרותם של מחלות רבות (למשל: כיב קיבה), אך הם חשובים בייחוד בפיזיולוגיה של התכווצות רחמית וזירוז לידה.

התגלה שפורסטגלנדינים גורמים להתכווצויות רחמיות עזות, ולכן מתחילים את תהליך הלידה באופן מלאכותי. התכשיר הרפואי המשמש להפלה מורכב מאנאלוג של פורסטגלנדינים (חומר הדומה להם במבנה ומיוצר באופן סינתטי במעבדה). שמה של התרופה הוא מיסופרוסטול (Misoprostol) ושמה  המסחרי הוא "ציטוטק" – "cytothec", וכך היא מוכרת בציבור הרחב וגם בקהילה הרפואית.

הפלה בעזרת פרוסטגלנדינים

בזירוז לידה לשם ביצוע הפלה, משתמשים בציטוטק במתן וגינלי. טבליות במינון של 20 מ"ג ניתנות מדי מספר שעות עד לתחילתה של ההפלה. עם זירוז תהליך ההפלה מתרחב צוואר הרחם, ותוכן ההריון נפלט החוצה מגוף האישה. בהפלה זו אין צורך בהרדמה כללית או אזורית, והיא מתבצעת בחדרה של האישה במחלקת נשים בבית החולים.

תופעות לוואי נפוצות של הפלה זו נובעות מפעילותם של הפרוסטגלנדינים בגוף, וכוללות חום בעקבות ההפלה, תופעות לוואי הקשורות למערכת העיכול ושיעור מסויים של לידות של עוברים חיים. לידת עובר חי יכולה להוות דילמה רפואית אמיתית, מכיוון שלידה בשבוע מוקדם מאוד מביאה לעובר שהוא בעל סיכויים רבים מאוד לפגיעה מוחית וריאתית קשה ביותר. סיכוייו של עובר כזה לשרוד נמוכים, אך בדרך כלל אין מנוס מלתת לו את הטיפול הרפואי המיטבי (כתלות בשבוע ההפלה), מכיוון שכבר נולד חי.

אופן השימוש הפשוט באופן יחסי בציטוטק להפלה יזומה הביא לניצול תרופה זו להפלות פיראטיות במקומות שונים בעולם, בהם הפלה איננה חוקית או שלאישה המעוניינת בהפלה אין גישה לרופא נשים שיכול לסייע לה בביצוע הפלה. הפלה פיראטית כזו איננה מומלצת ועלולה לסכן את האם. שיעור הכשלונות של הפלה בשיטה זו אינו גבוה במיוחד, והיא מהווה אלטרנטיבה חשובה בהפלות בשלבים מתקדמים של ההריון.

אודות המחבר:
ד״ר מיכאל שילון

ד״ר מיכאל שילון

גניקולוג ומנתח בכיר - רופא בכיר בבית חולים מאיר ובקופת חולים כללית.
בוגר בית ספר לרפואה של אוניברסיטת תל-אביב, רופא מוטס במיל', בכיר בקופת חולים כללית, חבר בארגונים מקצועיים מובילים.

דילוג לתוכן