עובר ללא דופק

אין דופק לעובר

תוכן עיניינים

הימצאות דופק עוברי הוא אחד הרגעים המרגשים במהלך ההריון, אשר מאפשר להבין את גודל העניין שבנוכחות חיים בתוך הרחם. הדופק העוברי מורגש לראשונה בשבועות 6-8, על ידי בדיקת אולטרסאונד. הימצאות הדופק מראה כמובן על התפתחות תקינה של ההריון, ומצד שני הפסקת הדופק העוברי מצביעה על בעיה קשה ביותר.

בדיקת הדופק בעובר

בדיקת הדופק העוברי מתבצעת לראשונה על ידי בדיקת אולטרסאונד וגינלי. מכיוון שהעובר קטן מאוד, קשה לראות אותו בבדיקה הבטנית השגרתית, ולכן עד השבוע ה-14 בדרך כלל בדיקת הדופק מתבצעת על ידי שימוש במתמר וגינלי. לאחר השבוע ה-14, ניתן לזהות את הדופק העוברי גם באמצעות הבדיקה הבטנית השגרתית יותר.

את הדופק העוברי ניתן לראות לראשונה בשבוע ה-6, אך מכיוון שלפעמים הופעת הדופק מתאחרת בגלל סיבות שונות (בעיקר בעיות בחישוב גיל ההריון וביוץ מאוחר), הופעת הדופק בשבועות 7-8 היא מצב תקין.

מה קורה כאשר אין דופק לעובר

מצבים בהם אין דופק לעובר מציינים כמובן מצבים לא תקינים, בהם ההריון לא מתקדם כצפוי. בדרך כלל, מומלץ לחזור על הבדיקה לאחר מספר ימים, בציפיה לזהות את הדופק בבדיקה השניה. כמו כן, במקרים אחרים אפשר לנסות בדיקה על ידי מכשיר אחר, שאולי יצליח לזהות את הדופק העוברי.

בנוסף, רצוי מאוד להמשיך בביצוע בדיקת ההורמון beta HCG ולעקוב אחר עלית רמתו התקינה. במקרים שרמות ההורמון תקינות, אין ברירה לפעמים אלא להמתין בסבלנות עד הופעת הדופק העוברי. יש לציין שקיימים מקרים בהם הדופק מופיע בשלב מאוחר של ההריון ועדיין מדובר בהריון תקין ובלידת תינוקות בריאים.

הסיבות להפלה טבעית

היעדר דופק בעובר הוא אחד הביטויים להפלה טבעית, אשר מופיעה בכ-15% מההריונות. הפלה טבעית היא מצב שכיח ביותר, הנגרם מסיבות שונות ובמקרים בהם לא מזהים דופק בעובר החשד להפלה טבעית עולה באופן משמעותי.

גורמי הסיכון להפלה טבעית הם:

  • פגמים כרומוזומליים – הגורם העיקרי להפלה טבעית הוא הפרעה גנטית ספונטנית המופיעה במהלך חלוקת התאים. בתקופה הראשונה להריון, תאי העובר מתחלקים באופן מוגבר, ולעתים מופיעות במהלך החלוקה מוטציות ספונטניות הגורמות להפלה טבעית. מצבים אלו גורמים כמובן להפלה טבעית, ואינם נשלטים – מקרים אלה אינם תלויים בבריאות האשה, הקפדה על אורח חיים בריא או דברים נשלטים אחרים ומופיעים באופן טבעי ובלתי נשלט.
  • גיל מבוגר – ככל שגיל האם מבוגר יותר, הסיכון להפלה טבעית עולה. מקרים של אימהות המבוגרות מ-35 נחשבים למקרים שבסיכון, ומעל גיל 40 הסיכון להפלה טבעית עומד על כ-40%. ולכן, מקרים של גיל מבוגר של האם הם מקרים שכיחים ביותר של מצבים בהם לא מגלים דופק לעובר ושל הפלה טבעית.
  • היסטוריה של הפלה טבעית – נשים עם היסטוריה של מקרים שונים של הפלה טבעית נמצאות בסיכון מוגבר לגלות הריון ללא דופק. במקרים אלו חשוב להקפיד על מעקב הריון צמוד ושמירה על בריאות תקינה במהלך ההריון על מנת למנוע את המצבים של הריון ללא דופק.

מה עושים לאחר שמגלים שאין דופק לעובר?

במידה ואחרי מספר בדיקות אין דופק לעובר, ובדיקות דם תומכות בהפסקת ההריון, הרופאים יכולים להגיע לאבחנה של הפסקת הריון והפלה טבעית. במקרים אלה חשוב לוודא שתוכן ההריון יוצא החוצה בשלמותו, ולעקוב אחר המצב בבדיקות אולטרסאונד מתאימות.

במידה ותוכן ההריון לא יצא החוצה בצורה תקינה, יש לבצע גרידה על מנת להוציא החוצה את שאריון ההריון על מנת למנוע סיבוכים עתידיים. חשוב לזכור שלמרות שמדובר במצב קשה מבחינה נפשית, אין בדרך כלל בעיה להיכנס להריון לאחר הפלה, ובמקרים רבים ההריון הבא תקין ונולד תינוק בריא.

ראו גם:

דילול עוברים

אודות המחבר:
ד״ר מיכאל שילון

ד״ר מיכאל שילון

גניקולוג ומנתח בכיר - רופא בכיר בבית חולים מאיר ובקופת חולים כללית.
בוגר בית ספר לרפואה של אוניברסיטת תל-אביב, רופא מוטס במיל', בכיר בקופת חולים כללית, חבר בארגונים מקצועיים מובילים.

דילוג לתוכן