הקריטריונים לאישור הפסקת הריון

b130

תוכן עיניינים

הפסקת הריון (או הפלה) הנה פעולה המגיעה לרוב לאחר התלבטות רבה. זו פעולה שגם אם אין ברירה לבצע אותה היא כרוכה בכאב ובאובדן. עקב המורכבות הרבה של הפסקת ההיריון מכל הבחינות: מבחינה רגשית עבור האם ומבחינה מוסרית וחוקית עבור העובר, מעוגנת הפסקת הריון במדינת ישראל בחוק.

מטרת החוק היא לוודא כי כל הפסקת הריון מבוצעת במצבים של אין ברירה, סיכון חיים או נסיבות חיים שאינן מאפשרות את המשך קיומו. על מנת לוודא זאת, כולל חוק הפסקת הריון סעיפים ספציפיים הקובעים את הנסיבות הבלעדיות בהן מותר לאשר ולבצע הפלה או הפסקה של ההריון.

איך לעבור ועדה להפסקת הריון? – הקריטריונים לאישור הפסקת הריון על פי החוק

1 . תהליך מסודר אשר רק באמצעותו ניתן לבצע הפסקה של ההריון: על מנת לוודא שהפסקת ההיריון נערכת בנסיבות הנכונות והמותרות בחוק, קובע חוק הפסקת הריון הליך מסודר אשר רק באמצעותו ניתן לבצע הפלה.

התהליך דורש מהאישה ההרה להגיש בקשה לוועדה לאישור הפסקת היריון. וועדה כזו מתקיימת בכל בית חולים בו מבוצעות לידות וכן במכונים ומרפאות פרטיים אשר קיבלו על כך אישור מיוחד ממשרד הבריאות.

על האישה למלא שאלון, להציג מסמכים רפואיים, לקיים פגישה עם עובדת סוציאלית שהיא חברה בוועדה, לעבור בדיקה גניקולוגית על ידי רופא גניקולוג שהינו חבר בוועדה, לקבל הסבר על מהות ההפלה והשלכותיה, וכן לקבל הצעות אלטרנטיביות לבדיקות ובירורים נוספים שמומלץ לה לעשות לפני שהיא מקבלת את ההחלטה לגבי ההפלה.

לאחר כל השלבים הללו מועברת בקשתה של האישה אל הוועדה עצמה. הוועדה דנה בבקשה להפלה או הפסקה של ההריון ובמידה שהיא עומדת בקריטריונים הבקשה מאושרת. רק אז רשאית האישה לעבור הפלה ורופא רשאי לבצע את ההפלה.

2 . נסיבות ברורות ומוגבלות בהן ניתן לבצע הפלה: החוק קובע מספר מוגבל של מצבים בהם ניתן לבצע הפלה. אישה שאינה עומדת באחד מן הקריטריונים לא תקבל אישור להפלה.

  • עובר בעל מום או נכות: אחד הקריטריונים המרכזיים אשר בשלהם מאשרים הפלות בישראל הוא כאשר בדיקות במהלך ההיריון מעלות כי העובר סובל ממום, מחלה או נכות. על מנת למנוע סבל מיותר מההורים המיועדים ומהרך הנולד מאשרת הועדה בדרך כלל לבצע הפלה במקרים אלה.
  • סיכון בריאותי לאישה: ישנם מצבים רבים ושונים בהם ההיריון עלול לסכן את האם: נשים הסובלות ממחלות כרוניות קשות שאוסרות על כניסה להיריון, נשים שמחלה קשה (למשל סרטן) מאובחנת במהלך ההיריון והן נדרשות להפיל את ההיריון על מנת שיוכלו לעבור טיפולים רפואיים להצלת חייהן, וכדומה.
  • נערה שגילה צעיר מ – 17 : נערה קטינה שנכנסה להיריון והיא מתחת לגיל הנישואין, זכאית לבצע הפלה. האישור ניתן אוטומטית. הנערה אינה נדרשת לשלם דבר, והיא אינה מחויבת להביא את אחד ההורים או האפוטרופוס עקב רגישות הנושא.
  • אישה מעל גיל 40 : היריון מגיל 40 ומעלה הוא בעל סיכון גבוה ללידת תינוק עם מום או נכות. לפיכך מאשר החוק ביצוע הפלות בגילאים אלה.
  • אישה לא נשואה: אישה רווקה שהרתה תיתקל בקשיים רבים לגדל את ילדה לבד, במיוחד אם ההיריון אינו מתוכנן ואינו רצוי. כמו כן בקרב קהילות מסוימות אם חד הורית עלולה להיתקל בקושי להינשא. לפיכך בנסיבות אלה ניתן אישור לביצוע הפסקה של ההריון.
  • אישה נשואה שהרתה לאחר: מקרה מסוג זה מהווה בעיה לאם ולילד הן מבחינה דתית (הילד ייקרא ממזר) והן מבחינת נישואיה של האישה, זכויותיה במידה ותרצה להיפרד מבעלה ועוד.
  • הריון שנכפה על האישה בנסיבות פליליות (אונס או גילוי עריות).

כפי שניתן לראות החוק מגביל את הנסיבות בהן מותר לבצע הפלה ומגדיר את ההליך הבלעדי אשר באמצעותו ניתן לעשותה.

יש להוסיף כי בסל הבריאות 2014 נערכו שינויים ביחס להפלות והתנאים למימון ההפלה השתנו.

אודות המחבר:
ד״ר מיכאל שילון

ד״ר מיכאל שילון

גניקולוג ומנתח בכיר - רופא בכיר בבית חולים מאיר ובקופת חולים כללית.
בוגר בית ספר לרפואה של אוניברסיטת תל-אביב, רופא מוטס במיל', בכיר בקופת חולים כללית, חבר בארגונים מקצועיים מובילים.

דילוג לתוכן