דיכאון אחרי הפלה – אבחון והתמודדות

3957977_xl

תוכן עיניינים

הפלה עלולה להוות אירוע משברי עבור האישה. בין אם הייתה זו הפלה מתוכננת ובין אם הייתה זו הפלה בלתי צפויה, יהיו נשים שימצאו עצמן מתקשות לחזור לשגרה וחוות תחושות של אבל, אובדן וירידה במצב הרוח.

בדרך כלל תופעות אלה הן זמניות ולאחר תקופה קצרה האישה מתגברת על הקושי וחוזרת לחיי שגרה תקינים. אולם ישנם מצבים בהם המשבר הטבעי נמשך מעבר לסביר ועלול להפוך לדיכאון. מדוע זה קורה, כיצד מבחינים בין משבר רגיל לבין דיכאון וכיצד מטפלים בדיכאון לאחר הפלה? להלן מידע שישפוך מעט אור על התופעה.

אבחון דיכאון

דיכאון שונה מירידה רגילה במצב הרוח במצבי משבר. במצב משברי רגיל הירידה במצב הרוח הינה זמנית ומתונה. ברוב המקרים תפקודו התקין והיום יומי של האדם אינו נפגע, וגם אם הוא נפגע למשך מספר ימים, האדם מתגבר על המשבר וחוזר לתפקוד תקין. כאשר מדובר בדיכאון, מצב הרוח השלילי נמשך זמן רב, לפחות כמה שבועות ללא כל שיפור, ולפעמים אף ניכרת החמרה. בנוסף, האדם מתקשה לחזור לשגרה ומתקשה לתפקד.

אישה לאחר הפלה החווה כמה מן התסמינים הבאים, מומלץ כי תפנה להתייעצות מקצועית:

  • מצב רוח ירוד שאינו משתפר
  • אובדן תאבון
  • הפרעות בשינה (נדודי שינה, חוסר שינה, יקיצה מוקדמת).
  • חוסר חשק לקום מהמיטה
  • אובדן עניין בדברים שהאישה אהבה או עשתה קודם: חוסר חשק ללכת לעבודה עד הימנעות ליציאה מהבית, הזנחת מטלות הבית והטיפול בילדים, הזנחה חיצונית, הימנעות ממפגש עם משפחה וחברים ועוד.
  • פסימיזם (שלא אפיין אותה עד כה) וחוסר יכולת לראות את החיובי בחייה. תפישה של "הכול שלילי" ו"אין מוצא".

מדוע נשים לאחר הפלה עלולות לחוות דיכאון?

  • לאחר הפלה ישנה פעילות הורמונאלית כמו לאחר לידה. אותם מנגנונים הורמונאליים אשר עלולים לגרום לדיכאון לאחר לידה עלולים לגרום גם לדיכאון לאחר הפלה.
  • ישנם אנשים (ובעיקר נשים) הנוטים לדיכאון באופן טבעי יותר מאחרים. אנשים אלה פגיעים יותר לחוות דיכאון לאחר משבר.
  • מצבים שבהם מדובר בהפלה חוזרת לאחר הריון יקר מגבירים את הסיכון לדיכאון.
  • מצבים בהם האישה אינה זוכה לתמיכה רגשית מן האנשים הקרובים עלולה לתרום להתגברות הדיכאון.

מה מומלץ לעשות על מנת לצאת מהמשבר?

במידה ואישה מרגישה שקשה לה. שהיא מתקשה להתגבר על המשבר בכוחות עצמה, שהיא שוקעת בתהומות של ייאוש מבלי שהיא מוצאת את הדרך להתגבר עליהם, מומלץ לה לפנות לעזרה מקצועית. ישנם גורמים רבים אשר יכולים לסייע ולעזור:

  • רופא המשפחה: רופא המשפחה יכול לסייע בהפניה לאנשי טיפול מטעם קופת חולים ואף במתן טיפול תרופתי קל וזמני להקלת הסימפטומים, לשיפור מצב הרוח ולאפשור החזרה לשגרה.
  • פסיכולוג: ייעוץ ותמיכה פסיכולוגיים ניתנים על ידי גורמים רבים, ולעתים על ידי מספר מצומצם של שיחות תמיכה ועזרה ניתן להגיע להקלה משמעותית בהרגשה הכללית. ישנם פסיכולוגים העובדים דרך קופות החולים אשר הטיפול דרכם ניתן בסבסוד הקופה ובהנחה משמעותית. בכל רשות מקומית ישנה תחנה לבריאות נפש המעסיקה פסיכולוגים ועובדים סוציאליים קליניים המומחים בטיפול במצבי משבר. הטיפול במסגרות אלה ניתן בחינם. החיסרון הוא שלרוב הוא כרוך בהמתנה עקב הביקוש הגבוה.
  • קבוצות תמיכה: ישנן מסגרות המפעילות קבוצות תמיכה לנשים שאיבדו את תינוקותיהן. קבוצות אלה מעניקות תמיכה ועידוד מנשים שחוו את אותה חוויה ולכן יכולות לחזק ולסייע.

אחוז מסוים מקרב נשים שעברו הפלה עלול לחוות דיכאון. דיכאון זה ניתן לטיפול מהיר ויעיל. מומלץ לפנות להתייעצות במידה והאישה מרגישה כי הסימפטומים שהיא חווה עוברים את הרמה הסבירה של תגובה רגשית לאחר הפלה.

אודות המחבר:
ד״ר מיכאל שילון

ד״ר מיכאל שילון

גניקולוג ומנתח בכיר - רופא בכיר בבית חולים מאיר ובקופת חולים כללית.
בוגר בית ספר לרפואה של אוניברסיטת תל-אביב, רופא מוטס במיל', בכיר בקופת חולים כללית, חבר בארגונים מקצועיים מובילים.

דילוג לתוכן