הריון לא רצוי – מרגע האבחון ועד הפסקת ההריון

resized_78026377

תוכן עיניינים

הריון מופיע לאחר כניסת הזרע אל תא הביצית והפרייתה. יחסי מין לא מוגנים, וזוגות אשר אינם משתמשים באמצעי מניעה מגדילים כמובן את הסיכוי להריון לא רצוי, ולסיבוכים וקשיים עתידיים. חשוב לזכור שלמרות שהריון לא רצוי הוא מצב לא נעים מבחינה פיזית ונפשית, ניתן להתמודד איתו וחשוב לטפל בו בשלב מוקדם.

יש לזכור שככל שמטפלים במצב בשלב מוקדם יותר, סיכויי ההצלחה עולים והסיכון לסיבוכים יורד. דחיית הטיפול בהריון הלא רצוי מובילה להגברת הסיכון לסיבוכים, ובעיות אחרות.

הגילוי של הריון לא רצוי

הגילוי של הריון לא רצוי מתבצע לראשונה לאחר איחור במחזור החודשי. אי סדירות של המחזור החודשי בגיל הפוריות הוא דבר שכיח, אך איחור במחזור החודשי של מעל שבוע צריך להדאיג ולדרוש בדיקות מתקדמות יותר. בנוסף, הופעת סימנים של תחילת הריון כמו בחילות, רגישות בשד ועייפות קשה יכולים להגביר את החשד שמדובר בהריון. במידה וקיים חשד להריון לא רצוי, ניתן לבצע את הבדיקות הבאות:

  • בדיקת הריון ביתית – בדיקה שניתן לרכוש בכל בית מרקחת ומספקת תוצאות אמינות יחסית לגבי נוכחות הריון. הבדיקה יעילה רק לאחר מספר ימים של הריון, ולרוב ניתן להשתמש בה רק לאחר הופעת האיחור במחזור החודשי. עם זאת, שימוש נכון בבדיקה מבטיח 99% הצלחה, ובמידה והתוצאות חיוביות ככל הנראה קיים הריון. יש לזכור שתוצאות שליליות של הבדיקה אינן שוללות הריון, ובמידה והאיחור במחזור נמשך יש להגיע אל הרופא ולבצע בדיקה מתאימה.
  • בדיקת דם – בדיקה הבודקת את נוכחות ההורמון beta HCG אשר רמתו בדם עולה כ-6-8 ימים לאחר הכניסה להריון. הבדיקה מספקת תוצאות אמינות ביותר, ורמה גבוהה של ההורמון beta HCG מעידה על הריון. כמו כן, רמת ההורמון בדם יכולה לרמז על השבוע בו נמצא ההריון ולספק פרטים נוספים.
  • בדיקת אולטרסאונד – בשלבים מתקדמים יותר ניתן לבצע בדיקת אולטרסאונד, אשר מאפשרת לראות את העובר ברחם ומספקת תשובה חד משמעית לגבי נוכחות ההריון.

הפסקת הריון

לאחר הופעת הריון לא רצוי, רוב הנשים יבחרו להפסיק את ההריון. במקרים אלה חשוב לבצע את הפסקת ההריון בשלב מוקדם ככל שניתן, על מנת למנוע סיבוכים ולהבטיח את הצלחת הפרוצדורה. הדרכים העיקריות להפסקת הריון לא רצוי:

  • הפלה תרופתית – פרוצדורה יעילה ביותר המומלצת עד היום ה-49 להריון, ולכן מתאימה מאוד במקרים של הריון לא רצוי. ההפלה התרופתית מתבצעת באשפוז יום בית החולים, על ידי נטילת שני סוגי תרופות בהפרש של 48 שעות. סיכויי ההצלחה של ההפלה התרופתית גבוהים מאוד, וככל שמבצעים את הפרוצדורה בשלב מוקדם יותר, כך הסיכויים להצלחת הטיפול עולים.
  • גרידה – פרוצדורה פולשנית אשר מיועדת בשלבים מאוחרים יותר של ההריון, עד השבוע ה-12. במהלך הפרוצדורה משתמשים במכשירים מיוחדים על מנת להרחיב את צוואר הרחם ולשאוב החוצה את העובר. יש לציין שלמרות שנראה שמדובר בפרוצדורה טראומטית, הסיכון לפגיעה עתידית נמוך ביותר וברובו הגדול של המקרים הגרידות עוברות בשלום וללא סיבוכים.

אימוץ

אצל נשים המתנגדות להפסקת הריון, ממניעים אידיאולוגיים, משפחתיים, דתיים או בריאותיים, ניתן כמובן לפנות לאימוץ. בדרך זו, לאחר הלידה התינוק מועבר להורים מאמצים אשר יטפלו בו ויבטיחו לו חיים טובים ותקינים.

בדרך זו אמנם לא מפסיקים את ההריון, אך מעניקים לילד ולמשפחה המאמצת סיכוי לחיים טובים ומלאים יותר. לפני הפנייה לאימוץ חשוב מאוד לשקול היטב את הנושא ולחשוב על ההשפעה העתידית במידה וקיים רצון לחידוש הקשר עם הילד המאומץ.

את מוזמנת ליצור קשר לייעוץ ראשוני ותיאום תור
או להשאיר פרטים בטופס:
אודות המחבר:
ד״ר מיכאל שילון

ד״ר מיכאל שילון

גניקולוג ומנתח בכיר - רופא בכיר בבית חולים מאיר ובקופת חולים כללית.
בוגר בית ספר לרפואה של אוניברסיטת תל-אביב, רופא מוטס במיל', בכיר בקופת חולים כללית, חבר בארגונים מקצועיים מובילים.

דילוג לתוכן