הפלה וכניסה נוספת להריון

כניסה להריון

תוכן עיניינים

נשים רבות נאלצות לעבור הפלה בשל בעיות שונות – בין אם הריון לא רצוי, מומים בעובר או סכנה לבריאות האם. אחת השאלות הקבועות לאחר ביצוע ההפלה היא האם יוכלו להיכנס שוב להריון והאם ההפלה תגרום לבעיה כלשהי בכניסה להריון.

לפני שנים רבות, הפלה היתה פרוצדורה מורכבת יחסית ופעמים רבות הסתבכה בהפרעות הריון עתידיות. בשנים האחרונות, עם ההתקדמות הטכנולוגית ושיפור המכשירים והתרופות המשמשים להפלה, הסיכונים בהפלות קטנו ביותר, במיוחד כאשר מדובר בהפלה המתבצעת בשלבים ראשונים של ההריון.

הסיכונים העתידיים של הפלה

בדומה לכל פרוצדורה פולשנית, גם הפלה עלולה לגרום לסיבוכים שונים. הסיבוך העיקרי בהפלה, ומה שגורם להפרעה בכניסה עתידית להריון הוא ניקוב של דופן הרחם, אשר עלול להופיע כתוצאה מתהליך הגרידה. כמו כן, לאחר סיבוכים אחרים העלולים להופיע במהלך ההפלה יכולים גם כן להתפתח נזקים ארוכי טווח הגורמים לפגיעה עתידית בנסיונות הכניסה להריון.

מתי אפשר להיכנס להריון אחרי ההפלה?

באופן כללי, ניתן להיכנס להריון מיד לאחר הופעת המחזור הראשון אחרי ההפלה. עם זאת, רופאים רבים ממליצים להמתין 3 חודשים לפני הנסיונות הבאים לכניסה להריון, מכיוון שכך ניתן להקטין את שכיחות ההפלות הטבעיות ואת הסיבוכים האחרים. בדרך כלל ניתן לקיים יחסי מין כשבוע לאחר ההפלה, אך רק במידה והדימום הסתיים ואין יותר כאבים. עם זאת, קיימים מקרים שההפלה מביאה לבעיות ולפגיעה בתפקוד המיני.

כניסה להריון אחרי הפלה טבעית

הפלה טבעית היא אחד המצבים השכיחים במהלך ההריון, ומופיעה אצל כ-15% מהנשים בהריון. הפלה טבעית מופיעה בדרך כלל על רקע פגמים כרומוזומליים הנוצרים בחלוקת התא, הגורמים לפגיעה קשה בהתפתחות העובר ולהפסקת ההריון.

באופן כללי, ניתן להיכנס להריון ללא כל בעיה גם לאחר הפלה טבעית. בדרך כלל, בדומה להפלה מלאכותית ניתן להיכנס להריון כבר אחרי המחזור הראשון, אך יש רופאים שימליצו להמתין כ- 3 חודשים על מנת לאפשר למערכת הרביה להחלים. מכיוון שבהפלה טבעית אין פגיעה משמעותית כמו הפלה יזומה, ברוב המקרים ניתן לחזור להיכנס להריון בקלות רבה.

כניסה להריון לאחר מספר הפלות טבעיות

קיימות נשים בעלות היסטוריה של הפלות טבעיות, ונמצאות לכן בסיכון רב להפלה טבעית. במקרים רבים, נשים אלה לא מצליחות להביא להשלמת ההריון, וסובלות מהריון עם סיבוכים רבים. במקרים אלה, חשוב לבצע בירור מלא לגבי הסיבה להפסקות ההריון ולטפל במידת הצורך. בדרך כלל מומלץ להתחיל בבירור כזה לאחר 2-3 הפלות טבעיות ועל פי המלצת הרופאים.

דרכים לשיפור הסיכוי להיכנס להריון לאחר הפלה טבעית

לאחר הפלה טבעית, חשוב מאוד לצמצם ככל שניתן את גורמי הסיכון להפלה. הדברים שניתן לעשות לאחר הפלה טבעית הם:

  • טיפול במחלות כרוניות – במידה וקיימת מחלת רקע כמו סכרת או הפרעה בתפקוד בלוטת התריס, חשוב להגיע לאיזון המחלה על מנת לשפר את הסיכויים לשמור על ההריון. במקרים אלה חשוב להתייעץ עם רופא מתאים ולהקפיד על נטילת התרופות על מנת לאזן את המחלה ולאפשר את ההריון.
  • הפסקת הרגלים מזיקים – הרגלים מזיקים כמו עישון, שימוש בסמים ושתיית אלכוהול מפחיתים את הסיכוי לכניסה להריון, ומגבירים את שכיחות ההפלה הטבעית. ולכן, יש להפסיק את ההרגלים האלה לפני ניסיונות הכניסה להריון, על מנת לשפר את הסיכויים ולנסות ולמנוע את ההפלה.
  • החלמה מבחינה נפשית – פעמים רבות הפלה טבעית היא אירוע טראומטי וקשה ביותר מבחינה נפשית. במקרים אלה, חשוב מאוד לנסות להיכנס להריון שוב לאחר שנרגעים מההפלה הקודמת, ולאחר שמוכנים מבחינה פיזית ונפשית לנסיונות הכניסה להריון.

אולי יעניין אותך גם:

הפלה בגיל צעיר, קטינות ונערות

אודות המחבר:
ד״ר מיכאל שילון

ד״ר מיכאל שילון

גניקולוג ומנתח בכיר - רופא בכיר בבית חולים מאיר ובקופת חולים כללית.
בוגר בית ספר לרפואה של אוניברסיטת תל-אביב, רופא מוטס במיל', בכיר בקופת חולים כללית, חבר בארגונים מקצועיים מובילים.

דילוג לתוכן