הפסקת הריון בשליש השלישי

הפלה פרטית מול הפלה ציבורית – מה נכון יותר עבורך?

תוכן עיניינים

השליש השלישי של ההריון הוא התקופה בין השבוע ה-27 עד הלידה. מדובר בתקופה המתקדמת ביותר בהריון, אשר בה העובר הוא כבר בר חיות, ויכול לחיות מחוץ לרחם. הפסקת הריון בשליש השלישי מותנית באישור של וועדת על, ומתבצעת במקרים חריגים במיוחד. מאחר ומדובר בהפסקת הריון מאוחרת, חשוב לזכור שמדובר בפרוצדורה בסיכון רב, אשר יכולה לגרום לנזקים עתידיים קשים ביותר.

ועדה לאישור הפסקת הריון בשליש השלישי

נושא ההפלות במדינת ישראל, כידוע, הינו שנויה במחלוקת, לכן קיימת ועדת על אזורית אשר מהווה סמכות לאשר את ביצוע הפסקת ההריון בשליש השלישי. זוהי ועדה אליה מופנים המקרים הדורשים אישור להפסקת הריון, ובה דנים ומאשרים את ההפלה במקרה הצורך. במסגרת הועדה דנים בסיבות הרפואיות (של האם או העובר) והאתיות הקשורות להפלה, בהתאם לקריטריונים לאישור הפסקת ההריון ומאשרים את ביצוע ההפלה או מתנגדים לה.

הסיבות להפלה

הסיבות להפלה בשליש השלישי הן בעיקר סיבוכים במהלך ההריון. סיבוכים אלה כוללים:

  • הופעת מומים מולדים – קיימים מצבים בהם רק בשליש השלישי של ההריון מתגלים מומים מולדים שונים. מדובר במקרים בהם אלה מומים קשים לזיהוי או במקרים בהם העובר לא היה בתנוחה המאפשרת זיהוי של המום. במידה ומדובר במום מסכן חיים, או מום שלא יאפשר לתינוק איכות חיים סבירה, יכולים להמליץ על ביצוע הפלה.
  • סכנה לבריאות האם – מכיוון שמדובר בשלב מתקדם של ההריון עלולים להופיע בו סכנות שונות לבריאות האם כמו רעלת הריון או סכרת הריונית. במקרים חריגים, נדרשת הפסקת ההריון על מנת למנוע פגיעה קשה בבריאות האם. במקרים אלה בודקים את האפשרות של הפלה באמצעות זירוז הלידה, ובחלק גדול מהמקרים מבצעים לידה מוקדמת ומעבירים את התינוק אל הפגיה. חשוב לזכור שמכיוון שמדובר בשליש השלישי, במקרה של סכנה לבריאות האם ניתן ומומלץ לשקול את זירוז הלידה, אך יש להתחשב גם במשקלו של התינוק, הפגיעה העתידית כתוצאה מהלידה המוקדמת ובסיכוייו לשרוד בפגיה.

שיטת ההפלה

במידה וועדת העל אישרה את ביצוע ההפלה, מתבצעת ההפלה במספר שלבים:

  • הזרקת KCl לליבו של העובר – בשלב הראשון בתהליך ההפלה בשליש השלישי מזריקים KCl לליבו של העובר על מנת לעצור אותו. מכיוון שבשלב זה העובר הוא כבר בר חיים, בדרך זו מבטיחים שלא יוולד עובר חי שסיכוייו לשרוד אפסיים (בגלל המום המולד והשלב המוקדם בו נולד).
  • שימוש בפרוסטגלנדינים – השלב הבא הוא שימוש בפרוסטגלנדינים, אשר גורמים לכיווץ הרחם ולהופעת צירים. בשלב זה מופיעים צירים לאורך 6-12 שעות, ובמהלכם נפלט העובר החוצה. השימוש בפרוסטגלנדינים חשוב מאוד מפאת גודלו של העובר ועל מנת לעזור להוציא אותו החוצה.
  • הוצאת העובר – בשלב האחרון של תהליך ההפלה המתבצע בשליש השלישי מוציאים את העובר ותוכן ההריון החוצה. בשלב זה ניתן להשתמש בגרידה, או בשיטת הרחבה ופינוי אשר במהלכה משתמשים במכשירים מיוחדים על מנת להרחיב את צוואר הרחם ולהוציא את העובר.

הפלה בשליש השלישי – הסיכונים

בשלב זה של ההריון קיים סיכון רב לסיבוכים עתידיים לאחר ביצוע ההפלה. בעוד הפלות המתבצעות בשלבי ההריון הראשונים נחשבות לפרוצדורות בטוחות, והסיבוכים בהן נדירים, הפלה המתבצעת בשליש השלישי היא פרוצדורה מורכבת יותר הכוללת שכיחות גבוהה יותר של סיבוכים כמו דימום, זיהום, ניקוב דופן הרחם ופגיעה בצוואר הרחם.

ולכן, מלבד הסוגיה האתית של ביצוע הפלה בשלב כה מתקדם של ההריון, חשוב גם לשקול את הסיבוכים העתידיים העלולים להופיע כתוצאה מההפלה, ולהתייעץ עם המומחים המתאימים על מנת לקבל חוות דעת מתאימה בנושא.

אולי יעניין אותך גם:

המדריך המלא להפלות בארץ

אודות המחבר:
ד״ר מיכאל שילון

ד״ר מיכאל שילון

גניקולוג ומנתח בכיר - רופא בכיר בבית חולים מאיר ובקופת חולים כללית.
בוגר בית ספר לרפואה של אוניברסיטת תל-אביב, רופא מוטס במיל', בכיר בקופת חולים כללית, חבר בארגונים מקצועיים מובילים.

דילוג לתוכן