בדיקות לאחר הפלה – מה מומלץ לעשות?

7184539_xl

תוכן עיניינים

הפלה, במיוחד אם היא הפלה טבעית, עלולה להלחיץ את האישה שעברה חוויה זו, ולעורר חששות לגבי כניסה נוספת להיריון והסיכון להפלה חוזרת. נשים רבות שחוו הפלה מעוניינות לבצע בדיקות על מנת לנסות ולגלות את הסיבה להפלה ולנסות ולמנוע הישנותה.

עם כל ההבנה לחששותיהן של הנשים, לא תמיד הרופאים ממליצים על ביצוע בדיקות, במיוחד לא אם מדובר לאחר הפלה חד פעמית. על בדיקות שנהוג לבצע במצבים מסוימים לאחר הפלה, במאמר שלפניכם.

שליחת החומר ההריוני לבדיקה פתולוגית

בחלק מן המקרים לאחר הפלות, במיוחד אם מדובר בהפלות חוזרות, נשלח החומר ההריוני שהוצא מן הרחם בגרידה לבדיקה פתולוגית. בבדיקה זו ינסו לבדוק במעבדה האם ישנו גורם גנטי או אחר שגרם להפלה.

בירור סיבות גנטיות להפלה

אצל זוגות שחוו שלוש הפלות רצופות נוהגים להמליץ על ביצוע בדיקות של כרומוזומים (בדיקת קריוטיפ). ישנם מצבים בהם הסיבה להפלות חוזרות היא סיבה גנטית. אצל 3%-8% מן הזוגות שסובלים מהפלות חוזרות מסתבר כי הסיבה היא פגם כרומוזומאלי אצל שני בני הזוג או אחד מהם. הבדיקה הינה בדיקה יקרה מאד ולכן מומלצת לזוגות שזהו להם היריון ראשון, שכבר חוו כמה הפלות ושיש היסטוריה משפחתית של פגם כרומוזומלי המקשה על כניסה להיריון.

בדיקת ערכי בטא

זו בדיקת דם המבוצעת בדרך כלל באופן אוטומטי לאחר הפלה. הבדיקה בודקת את ערכי הבטא שהם ההוכחה לכך שהרחם התנקה משיירי ההיריון הקודם והוא תקין ומוכן לקליטת היריון חדש. כדי שהרחם יהיה מוכן לקליטת היריון חדש ערכי הבטא צריכים להיות שליליים.

אולטרסאונד

לאחר חלק מההפלות מבוצעת בדיקת אולטרסאונד כדי לוודא שכל שיירי ההיריון הקודם נוקו. לעתים מנסים לבדוק באמצעות האולטרסאונד גם בעיות אחרות, בעיות שגרמו להפלה, או נזקים שאולי נגרמו בעקבותיה.

בין הבעיות האנטומיות (במבנה הרחם) אשר עלולות לגרום להפלות נמצאות בעיות כמו: שרירנים הבולטים אל תוך חלל הרחם, פגמים ברחם אשר האישה נושאת מלידה ואשר אינם מאפשרים להיריון להשתרש ברחם, הידבקויות (צלקות) בדפנות הרחם אשר מעוותות את חלל הרחם ומפריעות להיריון להשתרש בתוכו, מחיצה ברחם ובעיות מבניות אחרות.

בדיקות לקרישיות הדם

מחקרים הראו כי אחוז ניכר מקרב הנשים שסובלות מהפלות חוזרות, במיוחד הפלות בשליש הראשון של ההיריון סובלות מקרישיות יתר של הדם. קרישיות יתר זו בעיה שמאפיינת בעיקר נשים. נשים הסובלות מהבעיה עלולות לסבול מקרישי דם השטים בתוך כלי הדם.

הסיכון שמהווים קרישים אלה הוא שהם עלולים לחסום את כלי הדם שבו הם נמצאים. נשים שסובלות מקרישיות יתר של כלי הדם עלולות לסבול מחסימה של כלי דם חשובים המובילים דם לרחם בזמן ההיריון. במידה וכלי דם מרכזי המוביל דם לרחם נסתם בזמן ההיריון מתרחשת הפלה. בשנים האחרונות נמצא טיפול תרופתי יעיל לבעיה זו ולכן מומלץ לעבור אבחון מוקדם לבעיית קרישיות היתר כדי שניתן יהיה לתת טיפול במידת הצורך.

בדיקה לקרישיות יתר בדם כוללת שלוש בדיקות:

  •  בדיקת מוטציית פרוטרומבין.
  • בדיקת רמת הומוציסטאין.
  • בדיקת פרוטאין C גלובלי.

נשים לאחר הפלה שעברו בדיקות אלה ותוצאות הבדיקות יצאו נמוכות מן הנורמה, נדרשות להמשיך בברור לגבי הסיבה לבעיה.

בדיקת דם לבירור הפרעות הורמונאליות

הפרעות הורמונאליות מסוימות עלולות לגרום אף הן להפלות. למשל, בעיות בבלוטת התריס, או הפרשה מוגברת של הורמון החלב פרולקטין. במקרים של הפלות חוזרות יש המבצעים גם בדיקות לאיתור בעיה הורמונאלית. כאמור, מעבר לבדיקת בטא ובדיקת אולטרסאונד המבוצעות בדרך כלל לאחר כל הפלה, רק לאחר שלוש הפלות רצופות נהוג להתחיל בביצוע בדיקות מעמיקות יותר.

אודות המחבר:
ד״ר מיכאל שילון

ד״ר מיכאל שילון

גניקולוג ומנתח בכיר - רופא בכיר בבית חולים מאיר ובקופת חולים כללית.
בוגר בית ספר לרפואה של אוניברסיטת תל-אביב, רופא מוטס במיל', בכיר בקופת חולים כללית, חבר בארגונים מקצועיים מובילים.

דילוג לתוכן