קרישי דם אחרי הפלה

הפלה מלאכותית

תוכן עיניינים

הפלה עצמונית או הפלה טבעית מוגדרת כהיריון שהפסיק להתפתח עד השבוע העשרים לקיומו. מדובר על הסיבוך השכיח ביותר בהיריון ולמעשה ההערכה היא שכמחצית מההריונות מסתיימים בהפלה בשלב מוקדם מאוד ואפילו לפני שההיריון אובחן.

מבין ההריונות שאובחנו על ידי רופא שמונה אחוז יופסקו בהפלה ואילו בין שניים לשישה אחוז מההריונות שבהם אובחן דופק עוברי יסתיימו בדרך זו.

הפסקת היריון יזומה שנקראת גם הפלה מלאכותית מתרחשת במצבים בהם הפסקת ההיריון התבצעה לפני שהעובר היה מוכן לחיים מחוץ לרחם ומתרחשת במצבים בהם ההיריון מסכן את חיי האישה ההרה, במצבים בהם התגלו מומים בעובר, במצבים בהם האם לא מסוגלת לדאוג לצרכי התינוק מסיבות כאלו ואחרות ועוד. 

ריקון הרחם לאחר הפלה

לאחר ההפלה יש לוודא כי הרחם נקי משאריות שנותרו מההיריון. שאריות מההיריון הקודם יכולות להוות סכנה לתקינות הרחם ולבריאות האם ובנוסף לכך עלולות לעכב את הכניסה להיריון חדש. אי לכך, מוצעות לנשים שעברו הפלה מספר שיטות מהן הן יכולות לבחור שמטרתן לנקות את הרחם משאריות של היריון שהופסק טרם הלידה.

בעבר נהוג היה לבצע את הטכניקות האלו סמוך ככל האפשר למועד ההפלה אך כיום ידוע כי בהחלט ניתן להמתין עם ההליכים כיוון שפעמים רבות השאריות עוזבות את הרחם ללא התערבות חיצונית מכל סוג שהוא.

גרידת רחם

גרידת רחם היא תהליך כירורגי שמבוצע תחת הרדמה מלאה. בתהליך זה מבצעים הרחבה של צוואר הרחם באופן הדרגתי ולאחר מכן מחדירים צינורית שתפקידה הוא לשאוב את תוכנו של הרחם החוצה.

לאחר שהצינורית מסיימת את תהליך השאיבה מבצעים ביקורת בעזרת כפית גרידה על מנת לוודא שלא נותרו שאריות מההיריון. בכל מקרה שבו האישה מפרישה לאחר ההליך קרישי דם ישנה חשיבות לגשת לבירור כיוון שייתכן שהתהליך לא בוצע על הצד הטוב ביותר.

אלטרנטיבה לתהליך הגרידה היא שאיבה של תוכן הרחם ללא הרדמה שמבוצעת במקרים בהם ההיריון הסתיים בשלב מוקדם ביותר.

מעקב שמרני

קרישי דם לאחר הפלה יכולים להופיע במקרים של מעקב שמרני. מעקב שמרני הוא מעקב שמבוצע אחרי הרחם של האישה במשך של חודש לכל היותר לאחר ההפלה. הוא מיועד עבור אותן נשים שלא מעוניינות לעבור גרידה או שאיבה ופעמים רבות אכן תוכנו של הרחם מתרוקן מאליו.

במהלך תקופה זו מבוצעות לנשים בדיקות אולטרסאונד שמטרתן לוודא שהרחם אכן התרוקן וההתרוקנות בהחלט יכולה לבוא לידי ביטוי בהופעה של קרישי דם. עם זאת, פעמים לא מעטות גם לאחר התרוקנות במהלך מעקב שמרני יתעורר הצורך לבצע ריקון מלאכותי בשל התרוקנות לא מלאה של הרחם.

טיפול תרופתי לאחר הפלה טבעית

השיטה האחרונה לביצוע ריקון של הרחם לאחר הפסקת היריון טבעית היא על ידי מתן תרופות שמטרתן לעודד את הרחם להתכווץ במטרה לפלוט החוצה את שק ההיריון. התרופה הנפוצה ביותר לביצוע פעולה זו היא ציטוטק.

בדיקה לקרישיות דם

נטייה לקרישיות יתר של הדם עלולה להוות את הגורם להפלות במיוחד בטרימסטר הראשון להיריון. אי לכך מומלץ לבצע בדיקות לרמת הקרישיות של הדם שכוללות בדיקת מוטציית פרוטרומבין, בדיקת חלבון C גלובלי ובדיקת רמות הומוציסטאין בנשים בעלות סיפור משפחתי של קרישיות יתר.

לנשים שסובלות מקרישיות יתר של הדם מומלץ שלא לעשן ושלא ליטול גלולות למניעת היריון וכן מומלץ להן להיות במעקב רפואי שכן מדובר על מצב שלא רק מסכן את ההיריון (חסימה של כלי הדם שמובילים חמצן לרחם או לשלייה למשל) אלא את בריאותה של האישה באופן כללי.

אולי יעניין אותך גם:

הפלה בכדורים או בגרידה/שאיבה – מה עדיף עד שבוע 9?

אודות המחבר:
ד״ר מיכאל שילון

ד״ר מיכאל שילון

גניקולוג ומנתח בכיר - רופא בכיר בבית חולים מאיר ובקופת חולים כללית.
בוגר בית ספר לרפואה של אוניברסיטת תל-אביב, רופא מוטס במיל', בכיר בקופת חולים כללית, חבר בארגונים מקצועיים מובילים.

דילוג לתוכן