הריון מחוץ לרחם

הפלה טבעית

תוכן עיניינים

הריון חוץ רחמי הוא מצב בו ההריון לא מתפתח ברחם, אלא מחוץ לו. מדובר במצב המופיע בכ-2% מההריונות, ואינו קשור לגורמים פיזיים או התנהגותיים של האם. במצב התקין, ההריון מתפתח ברחם, אליו הוא מגיע לאחר שהביצית הופרתה על ידי תא הזרע בחצוצרה, ונדדה אל הרחם. במצב של הריון חוץ רחמי, תהליך ההריון לא עובר אל הרחם ומתפתח בדרך כלל בחצוצרה. ב-5% מהמקרים של ההריון החוץ רחמי, הוא יכול גם להתפתח בשחלות, בצוואר הרחם או בחלל הבטן.

מיותר לציין שהריון שמתפתח מחוץ לרחם אינו יכול להחזיק מעמד, מכיוון שלרקמת הרחם חשיבות אדירה בתמיכה בעובר ובקידום ההריון. ולכן, מקרים של הריון חוץ רחמי אינם תקינים ומסתיימים בהפלה טבעית או בסיבוכים אחרים הנובעים ממיקום ההריון החריג. הטיפול בהריון חוץ רחמי משתנה בהתאם לחומרת המצב והנסיבות, וכולל טיפול תרופתי או טיפול כירורגי.

בעיות בחצוצרות כגורמים להריון חוץ רחמי

ברוב המקרים, הסיבה להריון חוץ רחמי אינה ידועה וקשה מאוד להבין את הסיבה להסתבכות ההריון. עם זאת, ככל הנראה בחלק גדול של המקרים של הריון חוץ רחמי, הגורם העיקרי לכך הוא הפרעה בתנועתיות החצוצרות. כ-95 אחוזים מהמקרים של הריונות חוץ רחמיים הם הריונות המתפתחים בתוך החצוצרה, ולכן הפרעה בפעילות החצוצרה היא גורם מרכזי ביותר המוביל להריון חוץ רחמי.

לחצוצרות תפקיד חשוב ביותר בקיום ההריון, והן המקום בו הביצית פוגשת את תא הזרע והופכת לביצית מופרית. לאחר ההפריה, החצוצרות גורמות לדחיפת הביצית המופרית אל הרחם על ידי תנועת שרירים. במקרים שתנועתיות החצוצרות אינה תקינה, הביצית המופרית עלולה להישאר בתוך החצוצרה, וההריון יתקיים מחוץ לרחם.

קיימים מספר גורמים העלולים להביא לפגיעה בתנועתיות החצוצרות:

  • זיהום – היסטוריה של זיהום באגן ובחצוצרה או מחלת מין עלול לגרום לפגיעה בשלמות דופן החצוצרה, הגורמת לפגיעה בריסים, יצירת צלקות וסוגים נוספים של פגיעה אנטומית. יש לציין ששכיחות הריון חוץ רחמי גדולה פי 5 אצל נשים עם היסטוריה של זיהומים בחצוצרות ביחס לשאר האוכלוסיה, וזהו אחד הגורמים המשמעותיים לפגיעה בתקינות ההריון.
  • שימוש בהתקן חוץ רחמי – נשים המשתמשות בהתקן חוץ רחמי לאורך זמן מגבירות את הסיכון לפתח הריון חוץ רחמי. ההתקן החוץ רחמי עלול לגרום לפגיעה בחצוצרות ולזיהומים, ולכן מגביר את הסיכוי להריון חוץ רחמי. בדרך כלל ההריונות החוץ רחמיים מופיעים כאשר האשה נכנסת להריון בזמן השימוש בהתקן החוץ רחמי, ולכן לאחר הפסקת השימוש בהתקן בדרך כלל ניתן להיכנס להריון ללא חשש.
  • אנדומטריוזיס – מחלה אשר גורמת להידבקות רקמת הרחם אל איברים אחרים בבטן, אשר פוגעת בין היתר בחצוצרות. הפגיעה בחצוצרות הנגרמת כתוצאה מהמחלה מגבירה לכן את הסיכון להריון חוץ רחמי, וחשוב להתייחס לכך בהתאם.

תסמינים של הריון חוץ רחמי

הסימנים של הריון חוץ רחמי מופיעים בהדרגה, וככל שהזמן עובר הופכים לקשים וחמורים יותר. הסימנים העיקריים כוללים:

  • סימני הריון רגילים – בתקופה הראשונה להריון מרגישות הנשים סימנים של הריון "רגיל", המופיעים לאור שינויים הורמונליים ושינויים בתפקוד הגוף. הסימנים כוללים את האיחור במחזור החודשי, תחושת כאב בשד, עייפות ובחילות.
  • דימום וכאב – מתחילים להופיע כשבוע לאחר האיחור במחזור. מדובר בדימום קל ביותר, אשר בדרך כלל אופייני לשבועות ההריון הראשונים ועלול להזכיר לחלק מהנשים גם את המחזור החודשי. הדימום מתלווה לכאב, המופיע בדרך כלל בצד אחד של הבטן התחתונה.
  • החמרה בסימנים – לאחר מספר שבועות, מופיעה החמרה קשה בסימנים הכוללים כאב בטן קשה ביותר, חולשה וסחרחורות, ירידה בלחץ הדם וכאבים בכתף. ללא טיפול, הכאבים ימשכו וקיים סיכון לבריאות האשה.
אודות המחבר:
ד״ר מיכאל שילון

ד״ר מיכאל שילון

גניקולוג ומנתח בכיר - רופא בכיר בבית חולים מאיר ובקופת חולים כללית.
בוגר בית ספר לרפואה של אוניברסיטת תל-אביב, רופא מוטס במיל', בכיר בקופת חולים כללית, חבר בארגונים מקצועיים מובילים.

דילוג לתוכן