חיסון נגד הפלות

חיסון נגד הפלות

תוכן עיניינים

האם בעתיד נוכל למנוע הפלות על ידי מתן פשוט של חיסון? כך לפחות טוענים חוקרים שנמצאים כיום בשלבי פיתוח של חיסון שלדבריהם יוכל למנוע את התופעה העצובה. מידי שנה מגיחים לאוויר העולם כ- 80 מיליון תינוקות ורדרדים חדשים שצווחים בקול רם עת זולגות דמעות של שמחה מעיני הוריהם.

מרבית הסטטיסטיקות לא מציינות בפנינו כמה תינוקות נוצרו מהפריה של זרע וביצית ולא זכו להיוולד, אך האמת היא שבמקרים לא מעטים ההריונות מסתיימים בהפלה. ברוב המקרים מדובר בהפלה שהאישה כלל איננה מודעת לה- העובר שנוצר, נוצר בצורה פגומה והוא נשטף החוצה מהרחם בדימום שנראה בדיוק כמו וסת.

ההפלה היא סוג של מנגנון הגנה שהגוף מאמץ לעצמו בכדי להיפטר מעובר שנוצר בצורה לא תקינה- כאשר בודקים עוברים שנפלו, מגלים שאצל 60% מהם קיימים פגמים גנטיים חמורים שלא היו מאפשרים חיים לאחר הלידה. יחד עם זאת, קיימים גם מקרים אחרים של הפלה שיכולים לנבוע ממחלות רקע של האם, מומים במבנה הרחם ועוד.

הפלות מאוחרות של עוברים בריאים

יחד עם זאת, ישנם גם לא מעט מקרים של הפלות מאוחרות שמתרחשות לאחר שכבר ידוע כי האישה הרה ועומדת ללדת. קשה לתאר את גודל האכזבה, התסכול והכאב של הורים שמגלים כי הם איבדו את התינוק המיוחל שציפו לקבל. קשה עוד יותר לדמיין את הכאב של זוגות שמתמודדים עם בעיה של הפלות חוזרות שהסיבה להן איננה ברורה.

המנגנונים הגורמים להפלה וללידה מוקדמת עדיין אינם מובנים במלואם, ומחקרים מבוצעים כל העת במטרה להבין מה גורם למקרים כאלה לקרות, וכיצד אפשר למנוע אותם.

להשתמש במערכת החיסון נגד עצמה

אם נסתכל על העובר ביחס לגופה של האם נגלה שהוא למעשה גוף זר. 50% מהעובר הוא חומר זר שהגיע מהאב. נושא זה מעלה שאלות רבות, שכן כידוע הגוף שלנו פיתוח לעצמו מערכת חיסון חזקה שמטרתה היא להילחם בגורמים זרים. אם כך, עולה השאלה כיצד זה ייתכן שהגוף לא דוחה את כל העוברים?

שאלה זו העסיקה לא מעט חוקרים עד שנתגלה כי תאים מסוימים של מערכת החיסון, הקרויים תאי T מסוג CD4, משנים את ייעודם במהלך ההיריון ויוצרים מעין חומה בין מערכת החיסון של האם לבין העובר, ובכך מונעים תקיפה שלו והפלה.

המחקר החדש מתבסס על רעיון מקורי לפיו נשים שעוברות אירועים של הפלות חוזרות סובלות מ"מחסור" בתאי CD4 או שתאים אלה לא תקינים אצלן. החוקרים מציעים להזריק לנשים אלה תאי CD4 כחיסון מניעתי, על מנת למנוע הפלות חוזרות ואף לידות מוקדמות.

עד היום הניסויים מבוצעים בעכברים ומראים תוצאות חיוביות למדי. כעת פועלים החוקרים על מנת לקבל את האישורים המתאימים ולהתחיל לנסות את החיסון החדשני גם על בני אדם. במהלך הניסויים התגלה ממצא מפתיע נוסף- מסתבר כי מתן חד פעמי של החיסון לא מונע רק הפלה בהריון בו הוא ניתן, אלא גם מקטין את שיעור ההפלות גם בהריונות הבאים. ממצא זה, אומרים החוקרים, מעיד כי הגוף מפתח זיכרון חיסוני לחיסון. זאת בדיוק כפי שלאישה שכבר עברה הריון תקין אחד בעבר (ולדנית), יש סיכוי נמוך יותר לעבור הפלה מאשר אישה שלא ילדה מעולם.

אופטימיות זהירה

בעבר נעשו כבר ניסיונות לחסן נשים בעלות היסטוריה של הפלות חוזרות עם תאים ממערכת החיסון של האב, אך התוצאה שלהם לא הייתה חד משמעית. רופאי נשים ששמעו על החיסון החדש נוקטים באופטימיות זהירה באומרם כי יש להמתין ולחכות לתוצאות הניסויים בבני אדם לפני שניתן יהיה להסיק מסקנות כלשהן, אך בהחלט מדובר במחקר בעל פוטנציאל שיכול לגאול אלפי זוגות ברחבי העולם מהסבל שבהפלה.

אודות המחבר:
ד״ר מיכאל שילון

ד״ר מיכאל שילון

גניקולוג ומנתח בכיר - רופא בכיר בבית חולים מאיר ובקופת חולים כללית.
בוגר בית ספר לרפואה של אוניברסיטת תל-אביב, רופא מוטס במיל', בכיר בקופת חולים כללית, חבר בארגונים מקצועיים מובילים.

דילוג לתוכן