הפלות בישראל – בעד ונגד

resized_56678134

תוכן עיניינים

הדיון בנושא הפלות היה בעבר, ועודנו כיום אחד מהנושאים השנויים ביותר במחלוקת בחברות המערביות, וכמובן גם בישראל. אפילו המדינות הנאורות והליברליות ביותר, דוגמת ארצות הברית ואחדות ממדינות אירופה, אינן מסוגלות להכריע בסוגיה- בעד או נגד הפלות.

בכל המדינות המערביות, כולל אצלנו בישראל, נמצא מצד אחד של המתרס את הפלגים הדתיים והשמרניים אשר מביעים התנגדות נחרצת לביצוע הפלות, מכיוון שהם רואים את העובר כייצור אנושי בדיוק כמו תינוק שנולד ולכן הפסקת היריון היא התערבות אסורה של בני האדם בבריאה האנושית.

הפלגים הדתיים רואים באל את הסמכות היחידה לבחור מי יחיה ומי ימות, והפלות נחשבות להמתות של ממש. מצד שני נמצא את הפלגים החילוניים והליברליים אשר טוענים כי הפלות ניתנות לבחירת האישה ההרה, מכיוון שהן אלה המחליטות על גופן וכי זוהי זכותן הבסיסית ביותר: נשים שאינן רוצות בעוברן, רשאיות לעבור הפלות.

חוק ההפלות בישראל

מדינת ישראל מתירה על פי החוק לערוך הפלות מלאכותיות (יזומות) במקרים מוגדרים מראש. מבין מדינות המערב, ישראל מחזיקה את אחד החוקים הנאורים בנושאי הפסקת היריון, ולכן כמעט כל אישה הרה רשאית לעבור הפלה ולקבל עבורה מימון מהמדינה. להלן המקרים שמתירים הפלות חוקיות תחת מימון כספי המדינה:

  • גיל האישה מתחת ל- 18 שנה.
  • העובר עלול לסבול ממום פיזי או נפשי.
  • ההיריון מהווה סכנה לחיי האישה או שהוא עלול לגרום לנזקים רפואיים.
  • חיילת שהרתה במהלך שירותה בצבא.
  • ההיריון הוא תוצאה של חטא (אונס, גילוי עריות).

עד כמה נפוצות הפלות בישראל?

כל אישה בישראל אשר מעוניינת לעבור הפלה, צריכה להגיש בקשה לוועדה להפסקת היריון ולעמוד בפניה. מנתונים שנאספו עולה כי למעלה מ- 21,000 נשים פונות מדי שנה לוועדות אלה, כאשר מרבית הבקשות מאושרות.

אישור הבקשה מגיע לרוב בעקבות היריון מחוץ לנישואין או שההיריון מהווה סכנה לבריאות האישה ההרה בעצמה. מרבית הנשים אשר פונות לוועדות נמצאות בין גיל 20 ל- 34 לחייהן, כאשר נשים בנות 40 או יותר פונות פחות. בשנים האחרונות חלה עלייה בפנייה של בחורות צעירות מתחת לגיל 19 לוועדות.

בעד הפלות בישראל

הארגונים הפמיניסטיים השונים בישראל וארגוני זכויות אדם מצדדים בזכותן של נשים לעבור הפלות במידה ואינן מעוניינות בהמשך ההיריון, מתוקף זכותן הבסיסית לעשות בגופן כל מה שירצו, וכי עובר אשר נמצא ברחם הוא חלק מגופן, ולכן הן יכולות להפסיק את ההיריון.

טענה נוספת לביצוע הפלות מצד המצדדים קשורה במעמד הסוציו-אקונומי של האישה ההרה. בחורה צעירה וחסרת אמצעים כלכליים אשר נכנסת להיריון לא מתוכנן עתידה להכניס את העובר לחיים של עוני ושל חוסר באמצעים, והוא נידון בעתיד לקשיים רבים במאמץ להשיג חיים ראויים.

ישנה עוד טענה מצד המצדדים בהפלות שאומרת כי כאשר הועבר בעל מום מולד קשה שעתיד לפגוע בחייו ובאיכות החיים של בני משפחתו, זוהי סיבה מספיקה ומוצדקת להפלה, מכיוון שבדרך זו נמנע סבל מחייו.

נגד הפלות בישראל

היהדות מתנגדת להפלות הן מסיבות דתיות והן מסיבות מוסריות. רבנים רבים אוסרים הפלות יזומות כמעט בכל מצב, אך קיימים מקרים שהם יתנו אישור הלכתי לבצען (כאשר ההיריון מהווה סכנה לחיי האישה או כאשר ההיריון הוא עד שלושה חודשים והעובר נחשב כישות חסרת חיים).

הדת היהודית רואה בעובר החל מהחודש השלישי להיריון כישות בעלת חיים שאין להורגה. אך ורק אלוהים הוא בעל סמכות החלטה מי יחיה ומי ימות, ולכן האדם הפשוט לא יכול להפסיק את ההיריון ולהמית את העובר.

אודות המחבר:
ד״ר מיכאל שילון

ד״ר מיכאל שילון

גניקולוג ומנתח בכיר - רופא בכיר בבית חולים מאיר ובקופת חולים כללית.
בוגר בית ספר לרפואה של אוניברסיטת תל-אביב, רופא מוטס במיל', בכיר בקופת חולים כללית, חבר בארגונים מקצועיים מובילים.

דילוג לתוכן