פסיכולוגית קלינית לטיפול במי שעברה הפלה

מפיג'ין – כדור להפלה מיידית ודיסקרטית

תוכן עיניינים

הרצון, אפשר להגיד גם תשוקה ליצור חיים, ללדת ילד, משותף כמעט לכל הנשים. הצורך הינו גם ביולוגי, גם נפשי וגם רגשי, מאוד מאוד עמוק. על כן, ברורה מאודפסיכולוגית קלינית לטיפול במי שעברה הפלה השמחה בבית, כאשר מתבשרים על קליטת היריון. ועל כן, מובן מאוד הקושי שצף ועולה כאשר האישה עוברת הפלה.במה יכולה לסייע פסיכולוגית קלינית לטיפול במי שעברה הפלה, האם הטיפול מתאים רק להפלה יזומה או גם כאשר ההפלה היא "הפלה טבעית" או בלתי מתוכננת. אילו רגשות צפים ועולים. איך לבחור פסיכולוגית קלינית? מדריך.

האם כל הפלה היא טראומתית?

בקרב חלק מהנשים הרצון לילדים מובחן יותר וגם מופיע בגיל צעיר יותר. נשים אחרות מרגישות בשלות לאימהות בגיל בוגר יותר. ככלל, פסיכולוגים מסבירים כי כמעט כל מקרה של הפלה מעורר טראומה בצורה כזאת או אחרת. כאשר ההפלה נגרמה בשל סיבה טבעית, עשויה לצוץ חרדה מאוד גדולה. כאשר ההפלה הנה יזומה או מבחירה, עשויים בשלב כזה או אחר להגיע רגשות כגון אשמה או בושה.

קשה לכמת את מידת המצוקה הרגשית והנפשית, המקושרת עם נסיבות חיים שונות. מידת הקושי תלויה בהיבטים כגון האם ההפלה הינה של ילד ראשון. האם ההיריון התרחש בגיל צעיר. האם זוהתה פגיעה ביכולת להיכנס להיריון בעתיד. גם הקשר הזוגי והתמיכה המשפחתית ישפיעו על מידת הקושי. ככל שהתמיכה הסביבתית נמוכה יותר, כך המצוקה גדולה יותר. על כל פנים, טיפול פסיכולוגי קליני מקובל מאוד בקרב נשים החוות קושי שמגיע לאחר הפלה.

אילו רגשות מעובדים במהלך הטיפול הפסיכולוגי?

כמו כל טראומה אחרת, הדחקה של הקשיים בדרך כלל איננה שקולה להתמודדות עימם. ההפך הוא הנכון. פסיכולוגית קלינית לטיפול במי שעברה הפלה מסוגלת לאפשר לאישה לעבד רגשות ותחושות בצורה מעודנת, מכילה ומחזקת. העבודה על הרגשות הללו בקונטקסט המתאים יביאו להחלמה נפשית, הפחתת הסבל ואף שיפור אפשרי בזוגיות (שעשויה להתערער לאחר הפלה). אך אלו הן הרגשות שאותן אפשר לעבד בזמן טיפול פסיכולוגי קליני? בין היתר, מציפים ומטפלים ברגשות כגון:

  • טראומה ודיכאון – מאוד מקובל לחוש דיכאון לאחר הפלה. זה קורה אף אם ההפלה אירעה בצורה יזומה כחלק מהחלטתה של האישה. מציאת היסוד לכך וריכוך החוויה יכולים להפוך לחלק מרכזי בטיפול.
  • חרדות – בעקבות אובדן של היריון, אפילו אישה בטוחה בעצמה עשויה להתמודד עם מציאות לא מוכרת שמביאה עימה חרדות קשים. החרדות יכולות להגיע ברמה האישית, חרדות לילדים אחרים, חרדות מפני אי פריון ועוד. עיבוד החרדה מביאה להתמוססותה תוך מציאת משאבי נפש מחזקים ובונים.
  • אבל ופרידה – בשל ההפלה, עשויים להתעורר רגשות חזקים של אבל. תחושות של אובדן. כמו כל אובדן אחר, התמיכה הרגשית יכולה להביא להקלה, אפילו כאשר הכאב הינו רב. בתהליך הדרגתי ועדין ניתן לקבל את תהליך האבל והפרידה.
  • פגיעה בדימוי העצמי, האשמה עצמית – גם אם המציאות איננה תומכת בכך, נשים רבות רואות בהפלה סוג של כישלון. כישלון שעשוי להתלוות גם להאשמה עצמית וירידה בדימוי העצמי. תפקידה של הפסיכולוגית הינו לזהות גם רגשות כאלה ולהציע התמודדות בונה ומחזקת.

באילו עוד רבדים נוספים הטיפול יכול לסייע?

טיפול פסיכולוגי עשוי להועיל גם כאשר האובדן של התינוק שטרם נולד מחלחל את הזוגיות. התמיכה והשיחות מאפשרים עיבוד החוויה תוך נטרול חלק ניכר מהקושי ומציאת מקורות עידוד וחוזק פנימיים וחיצוניים.

כיצד בוחרים פסיכולוגית קלינית מתאימה?

עברת הפלה? הקושי לא עוזב? אינך צריכה להתמודד לבד. בפורטל בקשר לטיפול תוכלי למצוא פסיכולוגיות קליניות בעלות ניסיון לתמוך ולסייע לנשים כמוך.

אודות המחבר:
ד״ר מיכאל שילון

ד״ר מיכאל שילון

גניקולוג ומנתח בכיר - רופא בכיר בבית חולים מאיר ובקופת חולים כללית.
בוגר בית ספר לרפואה של אוניברסיטת תל-אביב, רופא מוטס במיל', בכיר בקופת חולים כללית, חבר בארגונים מקצועיים מובילים.

דילוג לתוכן