הפלה עקב מחלה או מומים בעובר

הפסקת הריון עקב מחלה או מום בעובר

תוכן עיניינים

ההחלטה על הפסקת היריון היא אף פעם לא החלטה קלה. מאז ומעולם אלו שהיו צריכים לקבל אותה התייחסו אליה בכובד ראש ובשיקול דעת אך בעבר בריאותו של העובר מעולם לא היוותה שיקול בתהליך קבלת ההחלטה פשוט משום שלא היו בידי הרופאים די כלים על מנת לאבחן את מצבו הבריאותי.

לפיכך כל ההפלות בעבר נעשו בשל שיקולים כמו למשל בריאות האם, זהות האב, מצבה המשפחתי של האם, גילה ועוד. עם זאת, הפיתוח של הבדיקות הרבות שעושים בימינו במהלך ההיריון הביא לכך שגורם נוסף נכנס למשוואת השיקולים בכל הקשור להחלטה האם להמשיך או להפסיק את ההיריון – בריאותו של העובר.

במאמר זה נסקור את הממצאים השונים שעלולים לעלות במהלך בדיקת הריון שיש בהם כדי לתרום לשיקולים בעד הפסקת ההיריון.

שישה ממצאים על קצה המזלג

  • מום עוברי שמקושר עם סבירות גבוהה לפתולוגיה מוחית כמו למשל ממצא שמעיד על הרס של רקמת מוח או ממצא שמעיד על סינדרום שקשור לפיגור שכלי.
  • הפרעה כרומוזומלית כמו למשל טריזומיה 18 או תסמונת דאון.
  • מום אחד או יותר שבמידה ונמצא קיים יסוד סביר להניח שקיימת פגיעה תפקודית חמורה בעובר שתוביל להתפתחות לא תקינה ולכך שיהיה עליו לעבור ניתוחים רבים וגם בעקבות ביצוע של ניתוחים אלה עדיין איכות חייו תהיה נמוכה וחייו יהיו כרוכים בסבל. הכוונה היא בעיקר למומים בעמוד השדרה, מומים בפנים או מומי לב מורכבים ועוד.
  • ממצא נוסף שיש בו כדי להתחיל לשקול להפסיק את ההיריון הוא ממצא שמעיד על סינדרום שמערב כמה מערכות כמו למשל מומים בשלד, בכליות ובלב.
  • ישנן מחלות גנטיות רבות שמהוות עילה להפסקת היריון כמו למשל אנמיה על שם פנקוני, טאי זקס או סיסטיק פיברוזיס.
  • מומים קשים מאוד בשלד כמו למשל גמדות שאליה נלווית פגיעה בהתפתחות התקינה של בית החזה שתוביל לבעיות התפתחות של הריאות.

האם ניתן לגלות את כל המומים במהלך ההיריון?

לרוע המזל הטכנולוגיה המודרנית בתחום זה רחוקה מלהיות מושלמת. בעקבות זאת ישנם מומים רבים שעדיין לא ניתן לגלות במהלך ההיריון בעזרת שום בדיקה. כך למשל לא ניתן לאבחן היום אוטיזם בהיריון, ישנם סוגים שונים של גידולים או דימומים במוח שניתן לגלות רק בשלבים מאוד מאוחרים של ההיריון ואף לאחר הלידה ועוד. בנוסף לכך יש להבין שלא אחת נדרשת מיומנות גבוהה במיוחד בעת ביצוע הבדיקות כמו למשל בשני המצבים הבאים:

  • מומי לב – הבדיקה של לב העובר היא בדיקה מאתגרת מאוד כיוון שמדובר על איבר דינמי וזאת בניגוד למשל למערכת השלד. במהלך החיים העובריים האנטומיה של הלב שונה מאוד מזו של מבוגר ולכך יש להוסיף את העובדה שישנם מומים לבביים מסוימים שניתן לאבחן רק לאחר הלידה או בשלבים מאוחרים מאוד של ההיריון.
  • הריון תאומים – הריון תאומים הוא מצב שדורש מעקב צמוד ביותר ומיומנות רבה יותר בביצוע של הבדיקות הרלוונטיות. כך למשל בדיקת סריקת מערכות מורכבת ומאתגרת יותר בהריון תאומים וכן ישנן בדיקות שאינן רלוונטיות בהריון תאומים כמו למשל בדיקת חלבון עוברי.

האם נהוג לבקש חוות דעת שנייה במידה ומתגלים מום או מחלה בעובר?

בכל מקרה שבו מתגלה ממצא שלפי דעת הרופא המטפל מצריך הפסקה של ההיריון ישנה חשיבות עליונה לקבל חוות דעת שנייה. גם הרופא המומחה הגדול ביותר בתחום הוא בסופו של דבר בן אנוש ואין אף בעל מקצוע שחסין בפני טעויות. למעשה נכון להיום ניתן בהחלט לכתוב שרובם המוחלט של הרופאים שעוסקים באבחון של בעיות בעובר ממליצים לקבל חוות דעת שנייה במידה ומתגלים ממצאים חשודים שיש בהם כדי להוביל להחלטה לסיים את ההיריון.

אולי יעניין אותך גם:

הפלה מלאכותית – כך תעשי את זה נכון

אודות המחבר:
ד״ר מיכאל שילון

ד״ר מיכאל שילון

גניקולוג ומנתח בכיר - רופא בכיר בבית חולים מאיר ובקופת חולים כללית.
בוגר בית ספר לרפואה של אוניברסיטת תל-אביב, רופא מוטס במיל', בכיר בקופת חולים כללית, חבר בארגונים מקצועיים מובילים.

דילוג לתוכן