ביקור ראשון אצל רופא/ת נשים

תוכן עיניינים

ביקורן הראשון של נערות אצל הגינקולוג הוא חוויה מרגשת, אולם עלול להיות מלווה גם בחששות מהבדיקה עצמו או מלווה במבוכה, כאן תמצאו את כל המידע על הצפוי להתרחש בבדיקה על מנת להקטין החשש והמבוכה מהביקור.

נערות חוות שינויים רבים במהלך גיל ההתבגרות; הן מתפתחות,  גדלות ומתמודדות סערות פנימיות השלובות במעבר הטבעי מילדות לבגרות. הן מגלות במהלך גיל ההתבגרות שינויים "מוזרים" בגופן, ביניהם: מחזור, התפתחות השדיים וצמיחת שיער גוף וכאשר הן מבינות שעליהן להגיע לביקור ראשון אצל רופא/ת נשים הדבר עלול לעורר חשש, מבוכה ודאגה.

על אף כל אלו, כולנו יודעים ויודעות כי ביקורים סדירים אצל רופא/ת נשים הם חיוניים והם חלק אינטגרלי משגרת השמירה על הבריאות. ולמרות שביקור ראשון אצל הגניקולוג כולל על פי רוב גם בדיקה גניקולוגית, הבדיקה היא רק היבט אחד. בעת הביקור הראשון אצל רופא/ת הנשים הנערה יכול לקבל מידע אמין ומקצועי בנוגע לנושאים דיסקרטיים  כמו מיניות, יחסי מין, אינטימיות, שינויים גופניים ושינויים הורמונליים וכן ללמוד על מחלות מין ומניעת והריונות בלתי רצויים.

כדי להקל על נערות לקראת ביקורן הראשון אצל רופא/ת נשים ולהפחית את סף החרדה והמבוכה ריכזנו עבורכן מידע חשוב שיסייע לכן להתכונן למפגש הראשון אצל הגניקולוג/ית

את לא לבד: ליווי לביקור הראשון אצל רופא/ת נשים

בדיקה גינקולוגית מתבצעת על ידי רופא שאינו מוכר, זר, שנדרש לבדוק חלקים אינטימיים. בדיוק מסיבה זו כדאי מאוד לשקול ליווי לביקור הראשון אצל הגינקולוג/ית. יש נערות שליווי של אימא יכול להקל על הביקור, עבור נערות אחרות ליווי של אחות או חברה טובה יכול להוריד את מפלס המבוכה בעוד שעבור נערות אחרות ביקור עם החבר יכול להפחית חששות. כך או כך, חשוב שכל נערה תחליט עבור עצמה.

כיצד ניתן להתכונן לבדיקה ומה צפוי במהלכה?

הבדיקה גינקולוגית מיועדת לנערות שמקיימות יחסי מין ולנערות שטרם מקיימות יחסי מין.
הבדיקה תתבצע על ידי רופא/ת נשים מומחה, על גבי מיטה גניקולוגית כאשר במרפאת נערות הבדיקה מתבצעת בנוכחותה של אחות תומכת, חברה מלווה או אימא – בהתאם לרצונה של הנבדקת.

חשוב לציין שקיים חסיון רפואי, כך שכל מידע שנמסר או מתגלה במהלך הבדיקה הגניקולוגית לא יימסר לאחרים, גם לא להורים וקרובי משפחה ללא הסכמתה של הנבדקת.
הבדיקה הגניקולוגית נערכת מדי שנה לצורך מעקב שנתי, אך בהחלט ניתן להגיע יותר מפעם בשנה במידה והתעוררה בעיה. הבדיקה השגרתית כוללת משטח מצוואר הרחם יילקח, ולאחריה תתבצע בדיקת שד. שימו לב, נערות שאינן מקיימות יחסי מין תיבדקנה באופן חיצוני בלבד.

לפני הבדיקה:

  • עלייך לדאוג לטופס ההתחייבות המתאים מקופ"ח.
  • עבור חיילות יש להצטייד בטוס ההפניה 103.
  • לפני הבדיקה עלייך לרוקן את שלפוחית השתן.
  • הבדיקה ללא תתבצע בימי מחזור, אם נקבעה הבדיקה ואת במחזור אנא התקשרי ודחי מועדה ליום אחר לאחר סיום המחזור.

הבדיקה עצמה:

התחלת הבדיקה הגינקולוגית הראשונה היא בשיחה עם הרופא/ת נשים. תתבקשי למסור מידע על מצב בריאותך הכללי, על מחלות מהן סבלת בעבר, לספר על היסטוריה רפואית משפחתית וכיוצא בזה. במידה וקיימים בידייך מסמכים רפואיים רלוונטיים מומלץ להביאם.
בהתאם למידע שתמסרי לגניקולוג/ית יוחלט האם לבצע בדיקה גינקולוגית או לא. לאחר מכן, את מוזמנת כמובן לשאול כל שאלה ולהתייעץ עם הרופא/ה בכל נושא, גם הרגיש ביותר.

בשלב הבא תתקיים הבדיקה עצמה, בהתאם להחלטת הרופא/ה. כאשר הבדיקה תסיים ממצאי הבדיקה והמלצות ינתנו על ידי רופא/ת הנשים. לבסוף, יקבע מועד לביקור הבא.

ביקור ראשון אצל רופא נשים – מתי מומלץ?

קיימים כמה מצבים בהם מומלץ לקבוע ביקור ראשון אצל רופא/ת נשים:

  1. הופעת הפרעות במחזור הוסת החודשי (אי הופעת מחזור, מחזור שאינו סדיר, מחזור המלווה דימומים וכאבים)
  2. רצון לעשות הפלה בכדורים בעקבות חשד להיריון
  3. ליקויי בהתפתחות השדיים
  4. הפרשות נרתיקיות חריגות
  5. שיעור יתר ו/ או אקנה
  6. כאבים באזור הבטן התחתונה
  7. דלקות חוזרות ונשנות בדרכי השתן
  8. כאבים בזמן קיום יחסי מין
  9. קשיים בקיום יחסי מין
  10. טמפון שנותר בנרתיק וקיים קושי להוציאו
  11. תחושות שאינן נוחות כמו גרד או עקצוץ באזור איבר המין
  12. התאמת אמצעי מניעה לפני קיום יחסי מין
  13. הופעתם של נגעים (פצעים, יבלות) באזור איבר המין
  14.  תקיפה מינית
אודות המחבר:
ד״ר מיכאל שילון

ד״ר מיכאל שילון

גניקולוג ומנתח בכיר - רופא בכיר בבית חולים מאיר ובקופת חולים כללית.
בוגר בית ספר לרפואה של אוניברסיטת תל-אביב, רופא מוטס במיל', בכיר בקופת חולים כללית, חבר בארגונים מקצועיים מובילים.

דילוג לתוכן