התמודדות עם אובדן הריון

הפלה יזומה – כל מה שכדאי לדעת

תוכן עיניינים

הריון אמור להיות אחת התקופות המיוחדות ביותר בחייה של אישה, וגם המרגשות ביותר. בארץ נהוג במיוחד מעקב הריון צמוד- החל בבדיקת אולטרה-סאונד למציאת הדופק, חלבון עוברי, סקירת מערכות ראשונה ומורחבת וכו'. אנחנו רגילים לשמוע על הבדיקות, שהכול נמצא תקין, שהעובר מתפתח וכו'.

ואז, לעיתים לא כל כך רחוקות כפי שנדמה, משהו יכול להשתבש. משהו עלול להימצא לא תקין. ההריון מופסק באופן טבעי או באופן יזום, ובמקום הציפייה לתינוק, נשארים בני הזוג עם תחושה של החמצה וריקנות.

השלכות של אובדן הריון

למרות שהילד עוד לא נולד, כשאישה מגלה שהיא בהריון, כבר מתעוררת הציפייה לקראת הילוד. היא סופרת את החודשים, מחשבת את תאריך הלידה הצפוי ומתכננת את חופשת הלידה. אובדן של הריון הוא למעשה אובדן של כל הציפיות והתוכניות שמתחילות להתרקם.

ישנו הבדל בין תגובות של נשים לאובדן הריון בשלבים שונים של ההריון. אחוזים גבוהים למדי של נשים מאבדות הריונות בשבועות הראשונים. חלקן אפילו לא יודעות שהיו בהריון, משום שהן מפרשות את הדימום (הנוצר כתוצאה מהפלה טבעית) כמחזור חודשי. אובדן הריון בשבועות הראשונים הוא חוויה מתסכלת ולא נעימה, במיוחד אם מדובר בהריון ראשון (אז גם עולים החששות לגבי האם אוכל בכלל להחזיק הריון עד סופו).

יחד עם זאת, ההיקשרות לעובר ולתוכניות הכלליות עדיין חלשה יחסית, ולכן נשים שמאבדות הריון בתחילתו בדרך כלל מתגברות על הקושי בקלות יחסית. ככל שההריון מתקדם יותר, כבר נעשו בדיקות, ואפילו האם ראתה את התינוק באולטרה-סאונד, כך האובדן של ההריון דומה יותר לאובדן של ילד.

אובדן הריון גורר אחריו בהכרח תהליך של אבל- על העובר ועל שאר התוכניות והציפיות. האישה עשויה לחוש עצבות רבה עד כדי דיכאון, ייאוש מהתהליך של הניסיון להביא ילד לעולם, חרדה מפני הפלות נוספות ועוד. לעיתים התחושות עלולות להביא לפגיעה ולבעיות בתפקוד המיני בעקבות הטראומה, השינוי והאובדן.

טיפולים

"תרופת הסבתא" לאובדן הריון היא הריון נוסף, אך המציאות לא כל כך פשוטה. ראשית, ישנן נשים שמתקשות להיכנס להריון, ואובדן של הריון משמעותו חזרה לעבודה הסיזיפית של הפריה וכד'. בנוסף, אובדן הריון מכניס נשים למצב רגשי בכלל לא פשוט, ולא בטוח שדווקא הריון הוא הפתרון. אז מה אפשר לעשות?

  • קבוצות תמיכה: אישה שחווה אובדן הריון ומספרת על כך לאנשים בסביבתה, תופתע לגלות כמה נשים עברו את החוויה הקשה הזו. הגילוי ש"אני לא לבד" עשוי להקל על נשים רבות. האפשרות לשוחח עם נשים שעברו את אותה חוויה, ומבינות על בשרן את הקושי בהתמודדות עימה, יכולה להיות מרגיעה ומועילה מאוד. ישנן נשים שחוו אובדן הריון ומציעות את עצמן כגוף תומך. וישנן קבוצות שמתארגנות באופן עצמאי על מנת להוות תמיכה זו לזו.
  • טיפול פרטני: כאשר פונים לגוף מקצועי, חשוב לציין כי אבל על הריון שאבד הוא תגובה טבעית לחלוטין. מקובל להתייחס לחודש הראשון שלאחר אובדן כתהליך אבל נורמאלי. אך אם האבל נמשך לתקופה ארוכה יותר, ופוגע ביכולתה של האישה להמשיך לתפקד, או שנראה שהיא הולכת ונמשכת לתוך דיכאון שפוגע בחיי היומיום שלה, בהחלט יש מקום להתייעץ עם גורם מקצועי. טיפול פרטני עשוי להיות ממושך או קצר מועד וממוקד מטרה. בדרך כלל מטרתו לעבד את האובדן ואת האבל, ולהקנות לאישה כלים על מנת להמשיך את חייה עם ולמרות האובדן.
  • טיפול או ייעוץ זוגי: יש לזכור, כי אובדן הריון הוא חוויה שחווה גם בן הזוג. בני הזוג יכולים להוות זה לזה משענת ומקור כוח על מנת להתמודד עם האובדן שחוו שניהם- בתוך מסגרת אישית או מונחה על ידי איש מקצוע.
אודות המחבר:
ד״ר מיכאל שילון

ד״ר מיכאל שילון

גניקולוג ומנתח בכיר - רופא בכיר בבית חולים מאיר ובקופת חולים כללית.
בוגר בית ספר לרפואה של אוניברסיטת תל-אביב, רופא מוטס במיל', בכיר בקופת חולים כללית, חבר בארגונים מקצועיים מובילים.

דילוג לתוכן