בדיקות דם בזמן הריון

בדיקת דם

תוכן עיניינים

נשים בהריון עוברות בדיקות רבות, וביניהן בדיקות דם. במהלך ההריון מבצעים לא מעט בדיקות דם, על מנת לבדוק את התקדמות ההריון, לוודא שאין זיהומים המסכנים את העובר והאם ולהעריך את התפתחותו של העובר.

בדיקת beta-HCG

ההורמון beta-HCG הוא הורמון המופרש במהלך ההריון, ועל פי רמתו בדם ניתן להעריך את גיל ההריון וגורמים נוספים. המטרה הראשונית של הבדיקה היא כמובן להחליט האם האשה בהריון. מלבד זאת, רמות נמוכות מדי של רמת ההורמון beta HCG מאפשרות לחשוד במקרים לא תקינים, כמו בעיה בהתפתחות ההריון או הריון חוץ רחמי.

באופן כללי, רמת ההורמון beta HCG מכפילה את עצמה כל מספר ימים, ובאמצעות טבלאות מיוחדות ניתן להבין מהי רמת ההורמון הצפויה על פי שבוע ההריון. התקדמות לא תקינה של רמות ההורמון מעלה לכן חשד להפרעות בהתקדמות ההריון ודורשת בירור.

בדיקת סוג דם

בדיקת סוג הדם היא בדיקה פשוטה וחשובה ביותר, אשר עוזרת למנוע סיבוכים עתידיים. בבדיקה בודקים את סוג הדם של האם ואת ה- RH. במקרים בהם האם היא בעלת RH שלילי, ואילו האב הוא בעל RH חיובי, מופיעה אי התאמה העלולה לגרום לסיבוכים בהריונות הבאים.

במקרים אלו, לאחר ערבוב דם בין האם לעובר (המתרחש באופן טבעי), גופה של האם מייצר נוגדנים כנגד ה-RH החיובי. בהריון הראשון, אין כל בעיה, מכיוון שהנוגדנים הם מסוג שאינו יכול לחדור את השליה ולכן לא פוגע בתינוק. לעומת זאת, בהריונות הבאים, הנוגדנים משתנים והופכים לכאלה שיכולים לחדור את השליה (מסוג IgG), ולכן העוברים בהריונות הבאים נמצאים בסיכון שהנוגדנים האימהיים יגיעו אליהם ויתקפו אותם.

בדיקה זו חשובה ביותר, מכיוון שחוסר התאמת ה- RH היא בעיה שניתן לטפל בה בקלות רבה. במקרים כאלה, נותנים לאם זריקה הנקראת Anti D, אשר מונעת את יצירת הנוגדנים ופותרת את הבעיה. הזריקה ניתנת בשבוע ה- 28 להריון ובמצבים של סיכון לערבוב דם כמו לאחר פעולות פולשניות. יתרה מכך, במקרים שלאחר הלידה מגלים שהתינוק הוא אכן RH חיובי, נותנים לאם זריקה נוספת על מנת למנוע באופן סופי את יצירת הנוגדנים.

בדיקות לנוכחות זיהומים

מקרים של זיהומים חיידקיים ונגיפיים באם יכולים לגרום לנזקים רבים לעובר, למומים מולדים ואף להפסקת הריון. ולכן, במהלך ההריון מבצעים בדיקות רבות לאיתור גורמים זיהומיים אשר יכולים לסכן את האם והעובר. בתהליך בדיקת הדם בודקים נוכחות נוגדנים המצביעים על הדבקה בעבר ומבצעים בדיקות נוספות על מנת לשלול הדבקה בהווה.

באופן כללי, ברוב המקרים הימצאות נוגדנים כנגד המזהמים מגנה על האם מפני הדבקה במשך ההריון. במקרים בהם אין לאם נוגדנים, היא צריכה להיזהר מפני הדבקה ולהימנע ככל הניתן ממגע עם מזהמים. הזיהומים העיקריים אותם בודקים במהלך ההריון הם טוקסופלזמה, CMV, אדמת הרפס ועוד.

בדיקת סקר ביוכימי

זוהי בדיקה שמטרתה להעלות חשד להימצאות של אנומליות כרומוזומליות, המתבטאות במספר סוגים של מחלות כמו תסמונת דאון. הבדיקה כוללת מעקב אחר רמת מרכיבים שונים בדם של האשה, אשר בעזרתם ניתן להעריך האם יש סיכון להפרעה כרומוזומלית בעובר.

הבדיקה מתבצעת בדרך כלל בשבוע ה-17 להריון, וכוללת הערכה של רמת ההורמון Estriol E3, רמת החלבון alpha feto protein ורמת ה-hCG. בדיקה זו נקראת הבדיקה המשולשת, והיא הבדיקה הנפוצה ביותר, אך במקרים מסויימים ניתן לבצע בדיקות נוספות, אשר מורכבות יותר ומספקות מידע בדיוק רב יותר. במידה ותוצאות הבדיקה אינן תקינות, עוברים כמובן לביצוע בדיקת מי שפיר, המספקת אפשרות לבדוק הפרעות כרומוזומליות.

אודות המחבר:
ד״ר מיכאל שילון

ד״ר מיכאל שילון

גניקולוג ומנתח בכיר - רופא בכיר בבית חולים מאיר ובקופת חולים כללית.
בוגר בית ספר לרפואה של אוניברסיטת תל-אביב, רופא מוטס במיל', בכיר בקופת חולים כללית, חבר בארגונים מקצועיים מובילים.

דילוג לתוכן