בדיקות בהריון לפי שלישים

ציטוטק - הפסקת הריון תרופתית

תוכן עיניינים

בדיקות הריון מתבצעות למשך כל תקופת ההריון על מנת לספק לרופאים המטפלים מידע בנוגע להתקדמות ההריון ומצב העובר. הבדיקות האלה מאפשרות לאתר סיבוכי הריון שונים, לזהות בשלב מוקדם מומים מולדים ולהבטיח טיפול מתאים במקרה הצורך.

חשוב לזכור שלא כל הבדיקות מומלצות לכל הנשים, וקיימות בדיקות שונות אשר מתבצעות בעיקר אצל אוכלוסיות בסיכון. ולכן חשוב להתייעץ עם רופא הנשים לגבי הבדיקות השונות במהלך ההריון, על מנת להתאים אותן לאם ולאופי ההריון ולהימנע בכך מבדיקות מיותרות.

בדיקות בשליש הראשון להריון

עיקר הבדיקות בשליש הראשון כוללות בדיקות לזיהוי מוקדם של מומים מולדים ונשאות למומים גנטיים אצל ההורים.

  • בדיקות דם לנשאות של מחלות תורשתיות – בדיקה זו מומלצת עוד לפני ההריון או בשלבים מוקדמים ביותר שלו. מדובר בבדיקת דם פשוטה המתבצעת לשני ההורים, המאפשרת זיהוי של נשאות למוטציות גנטיות.
  • בדיקת אולטרסאונד – משמשת לקביעת גיל העובר ועוזרת לוודא שההריון תקין. כמו כן, בבדיקה זו ניתן לבדוק את מספר העוברים ולוודא שאין סיבוכים אחרים אשר יגרמו לפגיעה במהלך ההריון.
  • בדיקת סיסי שליה – מיועדת להריונות אשר נמצאים בסיכון למומים כרומוזומליים או להורים אשר נושאים מוטציות גנטיות מסוגים שונים. בבדיקה זו (המתבצעת בשבועות 10-12) דוגמים פיסה מסיסי השליה והיא נחשבת לפולשנית מאוד, אך גם לטובה מאוד לאיתור מוקדם של מחלות גנטיות.
  • בדיקות דם נוספות – עד השבוע ה-12 להריון מומלץ להשלים בדיקות דם שונות כמו ספירת דם, סוג דם ו-RH, רמת הסוכר בצום ובדיקות נוספות.
  • סקר שליש ראשון – בדיקה אשר אינה נמצאת בסל הבריאות ומסייעת לזהות מומים מולדים בשלב מוקדם. בדיקה זו כוללת בדיקת אולטרסאונד לשקיפות עורפית (הכלולה בסל) ובדיקות דם.

בדיקות בשליש השני להריון

בשלב זה בודקים את תקינות ההריון ואת התפתחותו של העובר.

  • סקר שליש שני – בדיקה הכלולה בסל, המתבצעת בשבועות 16-20. בבדיקה בודקים סיכון למומים שונים ועל פיה מחליטים על ביצוע בדיקות נוספות. הבדיקה כוללת תבחין משולש (הכולל בדיקת חלבון עוברי, בדיקת HCG ובדיקת אסטריול) או מרובע (כולל תבחין משולש ובדיקת אינהיבין) על פי הצורך וגורמי הסיכון.
  • בדיקת מי שפיר – החל מהשבוע ה-16 להריון ניתן לבצע בדיקת מי שפיר על מנת לזהות אנומליות כרומוזומליות. הבדיקה מומלצת בעיקר בהריונות שבסיכון או כאשר קיים חשד כלשהו למומים מולדים גנטיים. במהלך הבדיקה מחדירים אל חלל הרחם מחט ושואבים מעט ממי השפיר. בדיקה זו נחשבת לבטוחה יחסית, אך קיימים מקרים שונים בהם מופיעים אחריה סיבוכים שונים.
  • סקירת מערכות בסיסית ומורחבת – בדיקת אולטרסאונת ממוקדת בה בודקים את תקינות המערכות השונות של העובר. במהלך בדיקה זו בודקים נוכחות מומים במערכות שונות ובודקים תפקוד תקין שלהן. הבדיקה הבסיסית נמצאת בסל הבריאות וכוללת את בדיקת מבנה המוח והעיניים, הלב, הריאות, הקיבה, עמוד השדרה, הגפיים, והשליה. כמו כן בודקים את כמות מי השפיר העשויה להעיד על סיכון לסיבוכים שונים. בסקירת המערכות המורחבת (שאינה בסל) בודקים איברים נוספים.
  • העמסת סוכר – מלבד בדיקות הדם הסטנדרטיות, מבצעים בשלב זה גם בדיקת העמסת סוכר על מנת לאבחן סכרת הריון בשלב מוקדם.

בדיקות בשליש השלישי להריון

בשלב זה של ההריון עיקר הבדיקות הן מעקב כהכנה ללידה.

  • בדיקת אולטרסאונד – בדיקה שמטרתה לעקוב אחר גודל העובר ולבדוק את תנוחתו לפני הלידה.
  • מוניטור עוברי – בדיקה המתבצעת במקרים שההריון נמשך מעבר לתהליך הלידה המשוער, ומטרתה לוודא את בריאותו של העובר ואת תקינות ההריון.
אודות המחבר:
ד״ר מיכאל שילון

ד״ר מיכאל שילון

גניקולוג ומנתח בכיר - רופא בכיר בבית חולים מאיר ובקופת חולים כללית.
בוגר בית ספר לרפואה של אוניברסיטת תל-אביב, רופא מוטס במיל', בכיר בקופת חולים כללית, חבר בארגונים מקצועיים מובילים.

דילוג לתוכן