העונש על הפלה לא חוקית ע"פ הדין הפלילי

העונש על הפלה לא חוקיות ע"פ דין

תוכן עיניינים

ישנם תנאים אשר בהתקיימם ניתן יהיה לקיים הפלה (הפסקת היריון בלתי טבעית) וזאת באופן חוקי. עם זאת, רופא או מי שאיננו רופא ויבצע פעולה להפסקת היריון שלא על פי הכללים, עשוי לשאת בעונש בהתאם לדין הפלילי. מהו העונש  שעשוי להיות מושת על מי שפועל בנושא שלא על פי החוק? ומהם התנאים שיש לעמוד בהם בכדי שהפסקת ההיריון תהיה כשרה מבחינה חוקית?

ועדה לאישור הפלה

הבחירה לבצע הפלה עשויה בהחלט להיות חלק מרצון חופשי והחלטה מודעת. יחד עם זאת, הבחירה עשויה בהחלט להיות מלווה בהיבטים לא פשוטים ואף קשים, לרבות מועקה נפשית וחרדה. מכיוון שכך, על אישה שמבקשת לעבור הפסקת היריון מרצונה ולא מסיבות רפואיות תצטרך לעמוד בפני וועדה שתפקידה לאשר או לא לאשר את ביצוע ההפלה. יש לציין שאין זו וועדה שתפקידה להעמיד את האישה בפני מבחן כלשהו אלא להסביר השלכות, לספק מידע ולהעניק סיוע במקרה הצורך. כחלק מהליך הוועדה תפגוש האישה:

  • עובדת סוציאלית – מטרת הפגישה עם העובדת הסוציאלית היא להכין את האישה לפגישה עם חברי הוועדה ולאפשר לאישה להסביר אודות המניעים לבקשתה. בנוסף, יכולה העובדת הסוציאלית להעניק תמיכה נפשית וכן לסייע במציאת פתרונות חלופיים לביצוע ההפלה.
  • רופא מומחה – הרופא מסביר למועמדת להפלה על מהות ההליך שנקרא הפסקת היריון. האישה צריכה לקבל את המידע המקובל בדומה לכל הליך רפואי מורכב, לרבות סיכויי הצלחה, סיכונים, השפעה על היכולת להיכנס להיריון בעתיד וכן הלאה.
  • מומחים נוספים – מלבד נוכחות של רופא נוסף בוועדה, יש אפשרות לפגוש במומחים נוספים במקרה הצורך או על פי רצונה של האישה. למשל, מומחים לבעיות גנטיות (כאשר קיים חשש כלשהו להולדת ילד עם בעיות על רקע זה).

יש לציין שבמידה ומדובר בהיריון מתקדם, יש צורך לבצע הפלה באישור וועדה מיוחדת. כך המצב כאשר גיל ההיריון הוא מעל לשבוע העשרים וארבע. בוועדה כזאת יושבים רופאים בכירים בגנטיקה ונאונטולוגיה (רפואת יילודים). עוד יש לציין שבכל וועדה להפסקת היריון, וועדה רגילה או מיוחדת, חייבת להיות נוכחות של אישה אחת לפחות מבין חברי הוועדה.

חובת ההסכמה מדעת

נשים, גם אם גילן נמוך משמונה עשרה שנים, רשאיות לפנות לוועדה להפסקת היריון וזאת אף ללא צורך באישור ההורים. עם זאת, בין אם מדובר בנערה קטינה ובין אם מדובר באישה שהיא בוגרת מבחינת החוק, יש דבר אחד שעליו אין לוותר לפני ביצוע ההפלה – מתן הסכמה מדעת.

מלבד החובה לעבור את הליך הוועדה כפי שצוין, יש הכרח לוודא שהאישה מודעת היטב להחלטתה ומקבלת אותה תוך הבנה מלאה של ההשלכות ושל התוצאות. על חברי הוועדה לוודא שהמועמדת להפלה חותמת על מסמך רפואי הנקרא הסכמה מדעת, שבו היא מעידה שהיא קיבלה את המידע המאפשר לה להחליט על הצעד הבא באופן שקול ומחושב מתוך מודעות להשלכות האפשרויות.

עונש מאסר וקנס כספי

ביצוע ההפלה שלא בהתאם לאישור מטעם וועדה רשמית להפסקת היריון אפשרי רק כאשר מדובר במצב נלווה שהוא חלק מטיפול חירום על רקע רפואי. הפסקת היריון שלא על רקע טפול רפואי מסוג זה נחשבת לעבירה חמורה ולעיתים אף פלילית ובעלת השלכות בהתאם. העונש בשל ביצוע הפלה שאיננה חוקית יכול להיות כספי ואף יכול להיות מאסר בפועל. הדבר תלוי, כמובן, בהכרעת השופטים ובנסיבות כל מקרה ומקרה. בהתאם לנסיבות – יוטל בדרך כלל על מי שנמצא אשם בעברה כזאת קנס כספי גבוה מאוד עם אפשרות למאסר שיכול להגיע לתקופה של עד חמש שנים.

אודות המחבר:
ד״ר מיכאל שילון

ד״ר מיכאל שילון

גניקולוג ומנתח בכיר - רופא בכיר בבית חולים מאיר ובקופת חולים כללית.
בוגר בית ספר לרפואה של אוניברסיטת תל-אביב, רופא מוטס במיל', בכיר בקופת חולים כללית, חבר בארגונים מקצועיים מובילים.

דילוג לתוכן