גלולות, הפלה וסרטן השד – מה הקשר?

האם הפלה בכדורים יכולה לפגוע בפוריות?

תוכן עיניינים

הוכחה טובה לכך שהשפעת הורמוני המין מעלה את הסיכון לפתח סרטן השד נמצאה בנשים שלא היו להן שחלות מתפקדות ולא קבלו טיפול הורמונלי חליפי (תפקידן של השחלות הינו להפריש את הורמוני המין בגוף האישה, בין היתר אסטרוגן ופרוגסטרון), בנשים אלו נמצא כי לא מתפתח סרטן שד.

לכן, חשוב לדון בשני נושאים העשויים להשפיע על רמות ההורמונים או פעילות הורמונלית בגופה של האישה – גלולות למניעת הריון והפלות.

מה מכילות הגלולות למניעת הריון?

ישנם סוגים שונים של גלולות למניעת הריון, אך גלולות אלו מכילות בדרך כלל הורמונים הדומים להורמוני מין מסוימים המצויים באופן טבעי בגופה של האישה, אלו ההורמונים: אסטרוגן ופרוגסטרון.

גלולות למניעת הריון וסרטן השד

כדי לדון בנושא התבססנו על הכתוב בספר הרפואה "Harrison's Principles Of Internal Medicine":

מיליוני נשים אמריקאיות משתמשות באופן קבועה בגלולות למניעת הריון, הדבר מעיד על חשיבותו הרבה של הנושא לבריאות הציבור והרלוונטיות שלו לנשים רבות בעולם, בעיקר בעולם המודרני המערבי.

מחקר מבוסס, שסקר מחקרים שונים בנושא, מצא מחד, כי גלולות למניעת הריון מעלות במעט את הסיכון לסרטן השד ומאידך, גלולות אלו נמצאו כמורידות דווקא את הסיכון לסרטן רירית הרחם ולסוגים מסוים של סרטן השחלה.

נושא זה נדון גם במקורות אחרים, על פי הNIH (ארגון הבריאות העולמי): השימוש בגלולות למניעת הריון נמצא כמעלה את הסיכון לסרטן השד, סרטן צוואר הרחם וסרטן הכבד ומנגד, כמוריד את הסיכון לסרטן רירית הרחם וסרטן השחלות.

נקודה מעניינת נוספת שנמצאה באחד מהמחקרים קובעת כי נשים שהשתמשו בגלולות למניעת הריון, אך הפסיקו את השימוש בהן ל10 שנים ומעלה, הסיכון שלהן לפתח סרטן השד חזר לרמות כאלו, שכביכול אין הן השתמשו מעולם בגלולות למניעת הריון.

הפלה וסרטן השד

הקשר בין סרטן השד והפלה העסיק רבים ומעורר רגשות עזים. על כן יש לדרוש נושא זה במקורות אמינים ומוסמכים.

לכן, כדי לבדוק את הנושא, פנינו לבדיקת הנתונים הידועים מה: American Cancer Society, שם נכתב  כי:

"מחקרים מדעיים לא מצאו קשר של סיבה ותוצאה בין הפלות ובין סרטן השד".

מהיכן נובע החשש שהפלה עלולה לעלות את הסיכון לסרטן השד ומה המסקנות בנושא?

גם על שאלה זו ניתנה תשובה על ידי ה American Cancer Society, שם דנו בנושא, המסקנות היו כדלהלן:

החשש מפני הפלה מתוכננת וסרטן השד נבעה מהמחשבה כי הפלה גורמת להפרעה במחזור ההורמונלי בגוף האישה.

המחקרים בנושא אינם תמימי דעים במסקנותיהם. על כן, יש צורך בבדיקה של הנושא על ידי מומחים. אכן, הארגון הלאומי לסרטן של ארה"ב, בשנת 2003, אסף קבוצה של 100 מומחים עולמיים כדי לסקור את הנושא. בין התוצאות של קבוצה זו היו הנקודות הבאות:

  • הפלה מתוכננת איננה קשורה לעלייה בסיכון של סרטן השד
  • הפלה ספונטנית גם היא אינה נמצאה מקושרת לעלייה בסיכון של סרטן השד

תוצאות אלו דורגו כאמינות ברמה גבוהה.

הקולג' האמריקאי למיילדות וגינקולוגיה בשנת 2009, גם כן בדק נושא זה והגיע למסקנה דומה כי המחקרים העדכניים בנושא לא מצאו קשר סיבתי בין הפלה מתוכננת לבין סרטן השד

לסיכום, יש להמשיך ולעקוב אחר מחקרים עדכניים בנושא ולראות האם יופיעו התפתחויות חדשות. אך נכון לזמן כתיבת מאמר זה, נראה כי גלולות למניעת הריון עשויות להעלות במידה מסוימת את הסיכון לסרטן השד בנשים. בנוגע לנושא ההפלה, בין הפלה מתוכננת ובין הפלה ספונטנית, לא נראה כי ישנו קשר בין הפלה ובין עלייה בסיכון לחלות בסרטן השד.

אודות המחבר:
ד״ר מיכאל שילון

ד״ר מיכאל שילון

גניקולוג ומנתח בכיר - רופא בכיר בבית חולים מאיר ובקופת חולים כללית.
בוגר בית ספר לרפואה של אוניברסיטת תל-אביב, רופא מוטס במיל', בכיר בקופת חולים כללית, חבר בארגונים מקצועיים מובילים.

דילוג לתוכן