זכויות נשים לאחר הפלה

הפסקת הריון עקב מומים או מחלה

תוכן עיניינים

הפלה הינה הפסקת הריון בצורה יזומה או טבעית, כאשר התוצאה של ההפלה היא מותו של העובר. הפלה יכולה לקרות או להתבצע בכל אחד משלבי ההיריון. בכל מקרה של הפלה זכאית האישה להקלות והטבות על מנת לסייע לה להתמודד עם מצבה מבחינה פיזית ונפשית.

זכויות נשים עובדות לאחר הפלה

כל אישה עובדת שעברה הפלה זכאית לשבעה ימי מחלה להחלמה וחזרה לשגרה. במקרים שבהם הרופא המטפל קובע כי על האישה לנוח לפרק זמן ארוך יותר, תהיה האישה זכאית למספר ימי מחלה לפי קביעת הרופא. מספר ימי המחלה המותרים לאחר הפלה הינו עד 6 שבועות. ימי המחלה הם כמובן ימי מחלה בשכר, בדיוק כמו כל מחלה אחרת אשר הייתה גורמת להיעדרות מהעבודה.

אין לפטר אישה שעברה הפלה, מרגע שהאישה מודיעה לממונה עליה כי עליה לעבור הפלה ועד לתום ימי המחלה המגיעים לה לפי קביעת הרופא אין לפטרה, אין לפגוע בהיקף המשרה שלה או בשכרה. מעסיק אשר יפטר עובדת שנעדרה מעבודתה בשל הפלה, הפיטורין יבוטלו ויחשבו כלא היו, והאישה תהיה זכאית לתבוע פיצויים מלאים בגובה שכרה האחרון ובהתאם לכל התנאים והזכויות המגיעים לה.

זכויות נשים לאחר הפלה בשבוע 26 להריון ואילך

אישה שעוברת הפסקת הריון לאחר השבוע ה – 26 (אם בשל מות העובר או בשל מום קשה שמתגלה בו) זכאית לקבלת זכויות של יולדת לכל דבר.

זכויות אלה כוללות:

  • מענק אשפוז.
  • מימון האשפוז בבית החולים על ידי ביטוח לאומי.
  • חופשת לידה למשך 12 שבועות.
  • תשלום דמי לידה מביטוח לאומי.

את הבקשה לתשלום דמי לידה ניתן למלא עוד בבית החולים על טופס של ביטוח לאומי או בסניפי המוסד.

סיוע משפטי

אישה שעברה הפלה ואינה מקבלת מן המעסיק או מאחד המוסדות הרשמיים את הזכויות המגיעות לה כחוק, זכאית לפנות לקבלת סיוע משפטי מוזל או אף בחינם מאחד מן הגורמים הציבוריים הבאים: הלשכות המשפטיות של ויצ"ו, הלשכות המשפטיות של נעמ"ת, סיוע משפטי מטעם עמותת "איתך", כמו כן בחלק מן הרשויות המקומיות (למשל ראשל"צ והרצליה) מפעילה הרשות המקומית סיוע משפטי בחינם לנשים.

תמיכה רגשית

הפלה הינה אירוע משברי לאישה. בין אם מדובר בהפלה שהאישה יזמה אותה ורצתה אותה ובין אם מדובר בהפלה שנכפתה עליה בעקבות בעיה רפואית שלה או של העובר. במצבים מסוימים הפלה יכולה להיות מלווה במשבר קשה ואף דיכאון:

  • הריון שנוצר לאחר טיפולי הפריה מרובים ונחשב ל"הריון יקר".
  • הריון שהופסק בשלבים מאוחרים והסתיים בלידת תינוק מת.
  • וגם הריון שהופסק ביוזמת האישה, אך עם אמביבלנציה וחוסר שלמות עם המעשה.

נשים שחוו הפלה וחוות משבר רגשי לאחר ההפלה אינן צריכות להתמודד עם המצב לבדן. ישנן כתובות טיפוליות, פרטיות או ציבוריות אשר יכולות להוות גורם תומך.

  • עובדת סוציאלית בבית החולים: לכל מחלקה בבית חולים יש עובדת סוציאלית. אישה לאחר הפלה אשר חווה משבר (בכי, צער, חוויה של אבל, וכדומה) רשאית לבקש מן הצוות הסיעודי במחלקה להיפגש עם העובדת הסוציאלית. העובדת הסוציאלית תקיים עם האישה שיחה ראשונית ותוכל להמליץ לה על גורמים טיפוליים בקהילה לאחר השחרור הביתה.
  • תחנות לבריאות הנפש: בכל רשות מקומית יש תחנה לבריאות הנפש השייכת למשרד הבריאות. תחנות אלה מאוישות על ידי גורמי טיפול כגון: פסיכולוגים, עובדים סוציאליים ופסיכיאטרים. השירות בתחנות אלה הוא בחינם או בתשלום סמלי.
  • טיפול רגשי דרך קופת חולים: קופות החולים מסבסדות טיפול רגשי אצל פסיכולוגים, עובדים סוציאליים ותרפיסטים אחרים העובדים בקליניקות פרטיות.
אודות המחבר:
ד״ר מיכאל שילון

ד״ר מיכאל שילון

גניקולוג ומנתח בכיר - רופא בכיר בבית חולים מאיר ובקופת חולים כללית.
בוגר בית ספר לרפואה של אוניברסיטת תל-אביב, רופא מוטס במיל', בכיר בקופת חולים כללית, חבר בארגונים מקצועיים מובילים.

דילוג לתוכן